chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | profil Lenny Kravitz - Profil diskografie (2.díl) (20. 06. 2008, 13:00)

MusicZone | profil Lenny Kravitz - Profil diskografie (2.díl) (20. 06. 2008, 13:00)

PROFIL

Jan Píbal (20. 06. 2008, 13:00) Lenny Kravitz - Profil diskografie (2.díl)

Lenny Kravitz - 5"5"(1998)

Album, které osobně považuji za opus magnum v Kravitzově diskografii. Ať už je "5" velebeno či zatracováno, znamená pro Lennyho nový hudební začátek. Kytary zde až na pár výjimek ("Fly Away") citelně ustupují do pozadí, naopak převažují vlivy jazzu, soulu a funky, které ještě umocní velmi často užívané dechové nástroje ("Live", "Supersoulfighter"). "5" má moderní synthy kabátek, který je zároveň hodně retro, protože v podání hlavního aktéra patří všechno neskonalému obdivu k sedmdesátým létům. Skladby mají jasnou linii a bodují v popových žebříčcích. Do dnešních dnů jde o nejprodávanější Kravitzovu řadovku. Tam, kde se v minulosti hovořilo o inspiracích Jimmym Hendrixem, se s albem "5" skloňuje jméno Prince. Dokonce se zde dočkáme jednoho zajímavého "disco" výletu ("Black Velveteen"). Poprvé se nahrává digitálně za přispění nejmodernějších nahrávacích technologií. Dostáváme tedy zvukově vypiplaný kotouček, jehož alfou a omegou je inteligentní neprvoplánový pop. Oproti podstatně kytarovějšímu předchůdci zní "5" z určitého pohledu experimentálně a tak nějak anti-hitově, ale je to jen zdání vyvolané velkou nástrojovou bohatostí a skutečností, že většina zdejších písní se nese v pozvolných tempech. Nejlepší skladba? Těžká volba, ale možná je jí opravdu nejznámější ze singlů ("I Belong To You"). Jinak, pokud bych měl neznalému posluchači doporučit jedinou řadovku Kravitze, doporučím právě "5", protože jde o výtvor, kde méně nápadné položky ("It´s Your Life", "Little Girl´s Eyes") splňují normu vysoké kvality a přispívají k vytvoření silné skládanky.
(7/7)

Lenny Kravitz - Lenny"Lenny" (2001)

S tímto albem začíná cesta středněproudé pohodlnosti (podobně jako tomu je v případě novější tvorby Red Hot Chili Peppers), což však nemyslím nijak hanlivě. Vlastně už cosi naznačila skladba "Again" z výběrovky "Greatest Hits", která se v roce 2000 prodávala jako rohlíky na krámě. Lenny Kravitz nechává nástrojovou bohatost a rytmickou vyšperkovanost "5" na pospas minulosti a oprošťuje svou novou tvorbu od zvukových experimentů a vlivů funky a soulu. Naopak, neodvratné je jeho zaměření na přímočaré popové songy s jednodušší strukturou skladeb. Ty jsou sice více kytarové než tomu bylo v případě minulého alba, ale reprezentují pouze nekomplikovaný kytarový pop s typickým Lennyho hlasem. Celá deska stojí a padá na příjemných, snadno zapamatovatelných písničkách, které decentně rockují na vlně rádiové neškodnosti. Album obsahuje několik výrazných kytarových hitovek ("If I Will Fall In Love", "Dig In", "Stillness Of Heart"), ale i několik povedených skladeb pohrávajících si s elektronikou ("Believe In Me", "You Were In My Heart") nebo songů ovlivněných r'n'b ("Pay To Play"). Přes své popové zaměření a absenci jakékoliv překvapivosti, nemůžu o tomto albu říci nic špatného, protože jde o sbírku silných písní, kterou se mu v tomto desetiletí zatím nepodařilo překonat. Od tohoto alba lze tedy říci, že se Kravitzova tvorba příliš nerozvíjí a pohybuje se výhradně v oblasti lehkého písničkové rocku. "Lenny" je prvním a nejlepším albem stylu, který ho reprezentuje dodnes.
(6/7)

Lenny Kravitz - Baptism"Baptism" (2004)

"Baptism" je prakticky album, které drží na stejných základech jako jeho úspěšný předchůdce. Znovu jde o velmi sebejistou a zvukově vyšperkovanou pop/rock kolekci, ve které hrají primát první dva singly, ovšem mé nadšení z ní není zas až tak velké. Proč tomu tak je? Hned vysvětlím. Perfektní produkce i moderní zvuk totiž v žádném případě nemohou zakrýt skutečnost, že polovina materiálu na "Baptism" nedosahuje přesvědčivosti a kvality, na jakou jsme byli do této doby od Lennyho Kravitze zvyklí a to ať už nahlédneme do kterékoliv fáze jeho tvorby. Z některých zdejších skladeb mám totiž pocit, že vznikly jen aby album splňovalo potřebnou stopáž, protože jejich forma a moderní zvukové vychytávky jsou u nich to jediné, s čím tyto písně mohou upoutat. Deska "Baptism" znamená definitivní přerod Lennyho z pozice hledače mezi žánry a svobodomyslného milovníka retra, v pouhý produkt popové kultury, který šablonovitě tvoří jen aby naplnil očekávání daná jeho osobní značkou. A nejlepší skladby? Není jich mnoho, ale pár skvělých se zde znovu najde, zejména mezi těmi říznějšími ("Flash", "California" a "Where Are We Runnin´?"). Naopak, zdaleka nejhorší jsou zde některá přeslazená pomalá čísla.
(4/7)

Lenny Kravitz - Love Revolution"It Is Time For A Love Revolution" (2008)

Této desce možná nelze upřít snahu o propracovanější strukturu písní než tomu bylo v případě povrchní "Baptism", ale zázraky se opět nekonají. Určitě se zde lehce vracíme k tvorbě prvních tří alb, ale popcornová fazóna se jen těžko smívá a vlastně se o to sám Kravitz ani moc nesnaží. Jde tedy znovu o celkem průměrný materiál s neoddiskutovatelnou bilanční koncepcí. Lenny znovu tvoří přesně to, co od něho očekává nejširší fanouškovská základna, která je pochopitelně zvyklá (z rádiových šlágrů) na "to své jisté". Mými osobními favority jsou tedy hippiesácké retro "Back In Vietnam", důrazná "Bring It On" a singlová balada "I´ll Be Waiting". Oproti "Baptism" je zde méně světlých momentů, ale i méně vyslovených průserů a tak revoluce lásky kolem mne pozvolna propluje, aniž bych její přítomnost nějak zásadně pocítil. Prostě další album Lennyho Kravitze, tentokrát už osmé řadové, což je při zkušenostech s jeho hudbou z posledních let, víc než jasný předpoklad banality.
(4/7)

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.