chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | profil Apocalyptica - Jedinečný fenomén z chladného severu (16. 04. 2009, 13:00)

MusicZone | profil Apocalyptica - Jedinečný fenomén z chladného severu (16. 04. 2009, 13:00)

PROFIL

Marek Odehnal (16. 04. 2009, 13:00) Apocalyptica - Jedinečný fenomén z chladného severu

Apocalyptica

Na světě není mnoho kapel, které by nechtěly být považovány za unikátní. V současnosti, kdy se nápady nekonečně opakují a znovu zpracovávají, existuje jen málo takových, které si toto označení zaslouží. Finská skupina Apocalyptica si ho zaslouží snad nejvíc ze všech. Toto originální seskupení metalových poslů, vzdělaných v klasické hudbě, zní tak, jako nikdo před ním v celé hudební historii. Už od prvního dne své existence začátkem 90. let si Apocalyptica zvolila naprosto jedinečnou cestu. O pár let dříve, ještě když studovali na Sibeliově Akademii v Helsinkách, hráli tito mladí virtuosové v cellové kapele a ve svém repertoáru měli skladby od Bacha až po Hendrixe. Nicméně, Eicca Toppinen a jeho tři kamarádi chtěli hrát něco hlučnějšího. Všichni byli fanoušky thrash metalu a rozhodli se založit vlastní kapelu. Toppinen předělal některé skladby od kapel Metallica, Slayer a dalších metalových legend a jejich nová kapela vystupovala na studentských večírcích. Zájem o jejich vystoupení stoupal a nakonec Apocalyptica vystoupila na koncertě v heavy metalovém klubu...

"Hráli jsme na povánočním večírku pro metaláky v klubu Teatro Heavy Metal Club v Helsinkách v roce 1995," vzpomíná Toppinen. "Byly tam ještě další tři kapely a všechny hrály coververze známých písniček. Byl to jeden z prvních koncertů také pro HIM. Oni hráli Type O Negative, my hráli Metalliku. Byli jsme trochu vyděšení ze skutečnosti, že budeme vystupovat před metalovými fanoušky. Nevěděli jsme, co se bude dít. Mysleli jsme si, že by nás třeba mohli i zabít! Ale naše hraní se jim nesmírně líbilo a nakonec to byl skvělý koncert." V publiku na tomto téměř legendárním koncertě byl také Kari Hynninen ze společnosti Zen Garden Records a jejich originálním podáním metalových skladeb byl tak nadšený, že jim okamžitě nabídl smlouvu na vydání jejich debutového alba "Plays Metallica by Four Cellos" v roce 1996.

"Zavolal nám a zeptal se, jestli bychom nechtěli nahrát desku," říká Toppinen a kroutí hlavou v úžasu. "Nás nikdy nenapadlo, že bychom mohli nahrát album s tím, co jsme hráli. Byla to pro nás zábava, potřebovali jsme se nějak odreagovat od toho neustálého cvičení stupnic. Takže když naše první deska vyšla, nic moc jsme nečekali. Byli bychom nadmíru spokojeni, kdyby se jí prodalo 1,000 kusů ve Finsku, ale nakonec to byl milion po celém světě!" Ve své zemi se Apocalyptica stala přes noc veleúspěšnou kapelou s překvapivě širokým publikem, které se skládalo jak ze skalních fanoušků metalu, tak z příznivců klasické hudby. Může se to zdát jako podivná kombinace, ale pro kapelu jsou tyto dva žánry logicky a přirozeně propojené. "Jak v metalu, tak v klasické hudbě se dá nalézt jistá míra jednoduchosti," říká Toppinen. "V klasické hudbě je to víc skryto, ale stále je to silné a nápadné. Když posloucháte Šostakovičovy symfonie, tak v tvrdých pasážích je jeho hudba srovnatelná s hudbou Pantery nebo Sepultury. A navíc lidé v obou těchto světech milují dobré muzikanty."

Po nečekaném vzestupu strávila Apocalyptica konec 90. let cestováním po světě a získávala si stale více reputaci kapely, která hraje naprosto dechberoucí koncerty. V roce 1998 vydali své druhé album "Inquisition Symphony", druhou várku coververzí slavných písní, tentokrát například od Faith No More, Pantery nebo Sepultury. Deska ale obsahovala i první původní písně kapely: tři skladby, které ukázaly, že Apocalyptica má svůj styl. V době, kdy se Finům dostala do rukou jejich třetí deska "Cult" z roku 2000, rozhodla se kapela, že přestane hrát coververze a pustila se do produkování vlastních skladeb, působivé a rozmanité hudby, ve které se setkávají různé žánry. Z kapely odešel jeden člen, a tak se Apocalyptica stala triem, které začalo pracovat na své kariéře silného a kreativního tělesa. "Proces psaní vlastních skladeb přinesl do kapely další dimenzi," říká Toppinen. "Co se týče coververzí, už jsme věděli, jak je dokážeme udělat, a proto už to pro nás nebylo zajímavé. Potřebovali jsme psát novou, čerstvou muziku pro naše nástroje. Neřídili jsme se tím, abychom byli čitelní a rozpoznatelní, jen jsme chtěli zůstat zajímaví sami pro sebe a ne opakovat pořád to samé." Jejich reputace byla stále lepší a lepší a do nového tisíciletí vstoupila Apocalyptica s dalším velkým krokem vpřed, když na svém čtvrtém studiovém albu "Reflections" (2003) spolupracovali s legendárním bubeníkem Slayer Dave Lombardem.

"Hráli jsme v roce 1997 na metalovém festivalu v Holandsku a Dave tam také vystupoval," vzpomíná Toppinen. "Přišel za námi a zeptal se, jestli dokážeme zahrát také něco od Slayer a jestli bychom si chtěli zahrát s ním. Poté se nabídl, že kdybychom někdy potřebovali bubeníka, máme se mu ozvat. Od té doby jsme přátelé."
Členové kapely si uvědomili, že Lombardovy rytmy dodaly jejich hudbě další rozměr a otevřely jim dveře k mnoha dalším směrům, a proto před nahráváním eponymního alba v roce 2005 přijali nového člena kapely, bubeníka Mikko Siréna. Deska "Apocalyptica" se stala nejsilnějším albem jejich kariéry, v jejích skladbách se projevily nejlepší skladatelské stránky jejích členů a posílil ji také fakt, že byli přizváni zvláštní hosté, jako Ville Valo z HIM, Lauri Ylönen z The Rasmus a opět Dave Lombardo. Ti všichni kapele dopomohli k tomu, aby získala přízeň ještě více fanoušků než kdykoliv předtím.

V roce 2007 vydala Apocalyptica své zatím poslední album nazvané "Worlds Collide". Produkce se ujal Jacob Hellner, dlouholetá múza skupiny Rammstein, a jednalo se o zatím nejlepší desku Apocalyptiky, jejíž tvorba je rok od roku stále kvalitnější. Omamná kolekce úžasných příběhů, jež se dotýká každého aspektu historie této kapely, zatímco představuje nespočet nových nápadů a neočekávaných záhybů jejich nezaměnitelného zvuku. Lze to říci i jednoduše: jde o kolekci skvělých rockových skladeb. Práce na desce začala v srpnu 2006 a od té doby vzniklo zhruba 40 písniček, ze kterých kapela vybrala dokonalý tucet. Na písničkách spolupracovali například s frontmanem Stone Sour a Slipknot Corey Taylorem (na prvním singlu "I’m Not Jesus"), se zpěvačkou Lacuna Coil Cristinou Scabbia, zpěvákem Three Days Grace Adamem Gontierem a opět s dlouholetým kamarádem a spolupracovníkem Dave Lombardem.

"Bylo to opravdu vzrušující," rozplývá se Toppinen. "Na posledních dvou deskách jsme se věnovali jak psaní, tak produkování, prostě všemu. Tentokrát jsme otevřeli dveře různým zpěvákům, producentovi a také některým spoluautorům. Dovolili jsme cizím prvkům, aby vstoupily do světa Apokalyptiky. Bylo to velice zajímavé a vzrušující." Apocalyptica vystoupila na hlavním pódiu v roce 2007 jako host soutěže Eurovision v Helsinkách a svým vystoupením a zvukem nadchla miliony hudebních fanoušků po celém světě. Se svým posledním albem Apocalyptica dobyla srdce a mysli lidí po celém světě. "Snažili jsme se vytvořit desku na světové úrovni," uzavírá Toppinen. "Pro nás je toto období velice vzrušující. Spolupracujeme se skvělými lidmi a já jsem z toho úplně nadšený. Poprvé za posledních 11 let mám pocit, že náš tým opravdu pracuje společně. S tímto týmem bychom měli být schopni probrat všechny lidi, kteří o Apocalyptice vědí, ale nikdy si ještě nekoupili desku nebo vstupenku na koncert. Chceme šířit slova."

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.