chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | recenze Radio Royal - RRDL02 (16. 01. 2013, 06:00)

MusicZone | recenze Radio Royal - RRDL02 (16. 01. 2013, 06:00)

Richard Kutěj (16. 01. 2013, 06:00) Radio Royal - RRDL02

• 1) Moutarde de Dijon
  • 2) Parrot I
  • 3) Parrot II
  • 4) Parrot III
  • 5) Poop
  • 6) Pterodactyle Spam
  • 7) Purgatory Groove

Nezbývalo, než ztlumit monitor, zhasnout všechna světla a "jít" do zvukových barev, které se na "RRDL02" nacházejí. Bylo to, jako cestovat kosmickou lodí. Cíl byl neznámý, důvod cesty také a oboje vlastně v tu chvíli ani nebylo důležité. Hlavní byl totiž "zvukový tunel", který tě celého pohltil a šum, jemný noise, zvuky, útržky hlasů a zkrátka celé zvukové spektrum hudby Radio Royal, které vysílalo přes uši přímou cestou do mozku signály, které z něj zpětně vysílaly příběhy z cest někdy, někde... Myslím, že se tomu říká fantazie. * * * * * - -

Interpret: Radio Royal
Album: RRDL02
Rok: 2011

Můj zatím nejsilnější kontakt s touhle deskou kapely Radio Royal nastal nedávno o víkendu kolem 2. ráno po příchodu z nějakého celkem přijemného večírku. Příjemně nalazenému se mi ještě nechtělo spát a tak jsem si k brouzdání po síti internetu nandal do sluchátek hodně nahlas album "RRDL02", které loni v červenci vydal a dal volně ke stažení experimentální label Zeromoon. A pak to přišlo...

Radio Royal je kapelou dvou jedněch z nejvýraznějších osobností naší experimentální, improvizační i noise scény. Petra Ference (Bird Build Nests Underground, publikační činnost v časopise His Voice, knihy, atd.) a Federsela (B4, Gurun Gurun, atd.). Petr Ferenc se zde pouští do hraní a hledání zvuků ze svých obvyklých gramofonů a také kazet, Federsel zase přispívá zvuky z hry na nehudební ale i hudební nástroje, myšleno v klasickém slova smyslu, jako jsou třeba kytara, basa, nebo banjo.

Internetové kecy a zprávy přestaly být důležité a zajímavé. Ten zvuk chtěl víc, než být jen doprovod k jiným vjemům. Nezbývalo, než ztlumit monitor, zhasnout všechna světla a "jít" do zvukových barev, které se na "RRDL02" nacházejí. Bylo to, jako cestovat kosmickou lodí. Cíl byl neznámý, důvod cesty také a oboje vlastně v tu chvíli ani nebylo důležité. Hlavní byl totiž "zvukový tunel", který tě celého pohltil a šum, zvuky, útržky hlasů a zkrátka celé zvukové spektrum hudby Radio Royal, které vysílalo přes uši přímou cestou do mozku signály, které z něj zpětně vysílaly příběhy z cest někdy, někde... Myslím, že se tomu říká fantazie. Hitem alba je pro mě momentálně "Poop", která evokuje pomalu dojíždějícího finále koncertu jakéhosi bizarního minimalistického orchestru. Ale ono se něco takového dá najít v každé skladbě.

K dokončení popisu a pocitů z téhle desky možná nejlépe posluží nádherný citát, který, nádoby se spojují, pochází z knihy právě Petra Ference s názvem "Hudba, která si neříká krautrock". "Umění vytvářené a propagované oficiálními institucemi a nejsilnějšími hráči na komerčním trhu je totiž dokonale sterilní a svou zdánlivou neškodností a nekonfliktností na svých poslucháčích páchá obrovský zločin: učí je pasivně příjmat, netázat se a netvořit mimo mantinely obecně přijímaného..."

A Radio Royal je jedním z důkazů pravdivosti výše psaného, jedním z důkazů, že hudbu, která tě dokáže vzít do kosmu, je potřeba hledat úplně jinde, než u oficiálních institucí a nejsilnějších hráčů na komerčním trhu...

Desku Radio Royal "RRDL02" stahuj na tomto odkazu: zeromoon.com/releases/radio-royal-rrdl02-zero135

Radio Royal: bandzone.cz/radioroyal