chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | recenze Sousedi - Purpura Echo (29. 08. 2013, 18:00)

MusicZone | recenze Sousedi - Purpura Echo (29. 08. 2013, 18:00)

Richard Kutěj (29. 08. 2013, 18:00) Sousedi - Purpura Echo

• 1) Ganymedes
  • 2) Ranní mlha
  • 3) Purpura Echo
  • 4) Wolffusstein
  • 5) Jezevec Ferda
  • 6) Cathedral Cosmos
  • 7) Miranda a Oberon
  • 8) Bílá tma
  • 9) Japetus
  • 10) Macs 1149-jd

"Purpura Echo" patří mezi alba, která si rozhodně neoblíbíte na první poslech. V tomto případě je to ale jen dobře. Tahle muzika si zaslouží svou pozornost a prostor a teprve až se do ní ponoříte a seznámíte se s ní blíž, začne kouzlit a malovat. Zároveň se ale neobávejte žádných přílišných složitostí, posluchačských pastí či snad experimentu pro experiment a podobných kousků. Sousedi znějí opravdu parádně čistě a přirozeně. Jejich kompozice sice jedou na lehce nostalgické, zádumčivé a ambientně poklidné vlně. Zároveň tam ale cítíš i spousty příjemné a dobré nálady. * * * * * * -

Interpret: Sousedi
Album: Purpura Echo
Žánr: ambient-akustika-poklid-síla
Rok: 2013

Důvody a způsoby vzniku kapel bývají různé a krom hospod, klubů a jiných míst, kde tepe život, to mohou být i místa mnohem klidnější, třeba chodby domů a tamní byty. Legenda praví, že se na chodbě jednoho z domů potkávali i Karel Žďárský a Martin Peřina. Jeden nosil ve futrálech violoncello a kytaru, druhý si vystačil s kytarou. Slovo dalo slovo a oba sousedi dohodli návštěvu. Hudební návštěvu. A začali spolu hrát. Karel Žďárský a Martin Peřina se tak stali spoluhráči. A svou kapelu pojmenovali Sousedi.

Nakolik je tenhle příběh přesný nevím a zjišťovat to nebudu. Každopádně setkání obou hudebních osobností (Karel Žďárský hraje též v B4 a Martin Peřina v Akline) pokračovalo, tepalo, hrálo a letos vyústilo v debutové album "Purpura Echo" o které se vydavatelsky postaral Josef Jindrák na svém labelu Polí pět a nabízí 10 příjemně a přirozeně plynoucích kompozic na pomezí akusticko-strunného-lehoulince elektronického ambientu, snové filmové hudby, přátelských improvizací a nebojím se říct ani hudby, dívající se směrem k soudobé hudbě vážné.

"Purpura Echo" patří mezi alba, která si rozhodně neoblíbíte na první poslech. V tomto případě je to ale jen dobře. Tahle muzika si zaslouží svou pozornost a prostor a teprve až se do ní ponoříte a seznámíte se s ní blíž, začne kouzlit a malovat. Zároveň se ale neobávejte žádných přílišných složitostí, posluchačských pastí či snad experimentu pro experiment a podobných kousků. Sousedi znějí opravdu parádně čistě a přirozeně. Jejich kompozice sice jedou na lehce nostalgické, zádumčivé a ambientně poklidné vlně. Zároveň tam ale cítíš i spousty příjemné a dobré nálady. Asi jako když ti v létě zavoní někde na horách celá louka harmonií svých vůní a ty si při tom vzpomeneš na někoho moc milého, kdo tam v tu chvíli není. Zároveň ale víš, že za pár dní přijede a zase budete spolu.

Album má navíc i hodně příjemný a vzdušný sound. Krom zmíněných kytar a violoncella se zde používá i looper, efekty a ústřední dvojici na nahrávce občas doprovodí a doplní i hosté. Dorota Barová zde místy "sní" svým vokálem, lehce a do atmosféry nahrávky přirozeně zapadají i občasné bicí Tomáše Čížka, viola Martina Kebrleho a v některých kusech slyšíš i hlas Ladislava Puršla, přednášejícího zádumčivé texty.

Spolu s hudbou tady souzní a hraje i příjemně jednoduchý digi packový obal, který tentokrát vybočuje z tradičního kartonového artu, jak jsme zvyklí u většiny alb Polí pět. V tomto případě ale obal koresponduje s celým dílem. A album „Purpura Echo“ se tak celkově stává jednou z nejpovedenějších desek, které u nás letos vycházejí.

Bandcamp: sousedi.bandcamp.org