chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | recenze IQ+1 (09. 02. 2014, 09:00)

MusicZone | recenze IQ+1 (09. 02. 2014, 09:00)

Richard Kutěj (09. 02. 2014, 09:00) IQ+1

Album vytváří nálady na bázi syrově nahraného ambientu, experimentu a putování zvukovými místy, kde jemné chvíle střídají návaly ploch, dechové pasáže, psychedelické vábení i tajemná zákoutí zvuků, u kterých ani není důležité jak a na jakém nástroji či krabičce vznikly, jako spíš to, že i nejjemnější detaily tady dokonale sedí na svých místech. * * * * * * -

Interpret: IQ+1
Album:
Žánr: experiment
Rok: 2013

Hry se zvukem, fantazii unášející plochy, magický jazz, zvukově syrový a zbytečně nepřikrášlený ambient i improvizing v jednom. Vše působí, jako výlet do míst, kde si jazzmani znuzení klasickými strukturami, melodiemi a chápáním pojmu hudba v jeho klasickém slova smyslu, povzbudili mysli magickými houbami a začali nahrávat desku. Dostali se daleko. Někam, kde hudba osvobozená od všech mantinelů bere na výlety, které přes stálost zaznamenaného a vydaného materiálu, nabízejí pokaždé tak trochu jiný zážitek. Jedna z výhod experimentální hudby je ta, že se velmi často dokáže ona naprosto přirozeně přizpůsobit stavu a náladě posluchačovy mysli a chová se jako živý organismus neznámého původu, nad kterým bádá tým vědců kdesi v kosmické družici. Postupně k tomu organismu získáváte vztah a máte ho rádi. Nikdy ale přesně nevíte, jak zrovna probádávaný subjekt zareaguje. Vždy totiž dokáže překvapit! U alba IQ+1 ale nutno říct, že pokaždé příjemně.

IQ+1 nahráli pro své album celkem čtyři tripové kompozice. K jejich utvoření používali klasické hudební nástroje, jako baryton saxofon, klarinet, trubka, viola, kytara či třeba themerin. Stejně důležitými zvukovými prvky jsou ale v těchto kompozicích také nejrůznější ruchy, šumy, plochy a mysl beroucí výstupy, které zde vytvářejí syntezátory, různé zvuk kroutící a vylepšující krabičky a efekty, nebo třeba gramofon.

Celé album pak vytváří nálady na bázi syrově nahraného ambientu, experimentu a putování zvukovými místy, kde jemné chvíle střídají návaly ploch, dechové pasáže, psychedelické vábení i tajemná zákoutí zvuků, u kterých ani není důležité jak a na jakém nástroji či krabičce vznikly, jako spíš to, že i nejjemnější detaily tady dokonale sedí na svých místech.

Ačkoli se jedná o hudební experiment, podařilo se IQ+1 vytvořit nahrávku, která má svou energii a švih a umí posluchače nejen vzít na výlety do neobvyklých zvukových prostor, ale zároveň i bavit. Stačí se jen trochu přeprogramovat a jak říká můj kámoš Vrbis, "všechno je hudba". V případě IQ+1 je to hudba skutečně "jiná". Při tom všem ale zároveň i přirozená, vtipná, okouzlující a zábavná. A rozhodně doporučuji i těm, kdo se do bohatého a nesmírně pestrého světa hudebních experimentů teprve chystají vstoupit. IQ+1 nekoušou, neděsí ani prvoplánovitě nešokují. IQ+1 baví a hrají.

Album vydal label Polí pět: www.poli5.cz