chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | recenze Richter & syn - Dna (26. 06. 2014, 10:00)

MusicZone | recenze Richter & syn - Dna (26. 06. 2014, 10:00)

Richard Kutěj (26. 06. 2014, 10:00) Richter & syn - Dna

• 1) Reference 10:16
  • 2) Kol domu 09:30
  • 3) Chlad 11:21
  • 4) Forest Blue 19:40

* * * * * * -

Interpret:
Album:

Hned úvodní "Reference" opravdu lehce napoví, jaké by tohle album mohlo být. Příjemně vtahující experimenty, až psychedelicky opojné a to vše navíc dohromady zní hrozně přirozeně a v klidu. Harmonický hudební tah táty a syna Richterových se v tomhle prvním songu spouští až někam k post-rocku, ovšem podaném s parádní acid energií a všudypřítomným nadhledem. Tripový obláček si vás bere do druhé "Kol domu" s lebednými vokálními samply z počátku, aby se vše zlomilo až někam do jazzu a najednou je tu nálada, kdy jsem si vzpomněl na historku mé babičky, která prý v dětství jdouc nocí se svou mámou po jejich vsi zahlédla ducha tamního nedávno před tím zesnulého hostinského. Třetí "Chlad" řadím do kategorie skladeb, kterým v soukromí říkám "Scornovky". Ano. Hypnotická až dubová či ambientní atmosféra, prajednoduchý ale o to účinnější základní basový riff a kolem se linoucí lebedný obal dalších zvuků a melodií. Jasně, Mick Harris je jeden z těch, kdo tenhle "model" poslali do světa mezi prvními. Ale jinak s tím "Chlad" nemá nic společného, protože patent na rozum i dobrý song tady mají pevně v rukou čeští experimentátoři, nikoli ten z Anglie.

púoloi Tak takhle nějak možná zní druhé album dvojice Richter & syn "Dna", které letos vydal label Polí pět (předchozí "Nanebevzetí Anežky Marie Sněžné" vyšlo rovněž u Polí pět v roce 2102). Věřím ale, že až si tuto tuze povedenou desku pustíte vy sami, uvidíte to třeba zase na úplně jiné příběhy. Tahle hudba je krom jiného i velkou poctou fantazii. Kouzelná je při tom v již zmíněné parádní přirozenosti a lehkosti, kdy také závěrečná "Forest Blue" dokáže měnit nálady, zvuky i melodie tak parádně, že vám ani nedojde, že jste poslechu hudby věnovali téměř 20 minut času a celou dobu jste byli ponořeni v ní. A ostatní skladby s vámi to samé dělají na plochách minut kolem 10. Kdy se vám tohle zase v dnešní uspěchané době podaří?

Dvojici Richter a syn tvoří Pavel Richter, jedna z největších osobností českého experimentu, art rocku a hudby bez hranic už někde od 70. let minulého století. Tenhle pán tvořil ve spolcích jako Elektrobus, Stehlík, Švehlík, Marno Unison, spolupracoval s Mikolášem Chadimou, Lesíkem Hajdovským, podílel se na úplně první desce kultovní kapely Dunaj, rozjížděl domácí ambientní scénu, dále působil v kapelách Guru Band či Wooden Toys a psal i hudbu divadelní. Richter & syn jak už název napovídá tvoří tato velká hudební a experimentující osobnost se svým synem Jonášem, který přináší zase složku postavenou především na laptopové a smyčkové elektronice, kdy obě složky doslova harmonizují a nejde vůbec o jakýsi dialog a předávání si rolí. Vůbec. Táta a syn tady tvoří jednolitý projekt a vše hraje parádně sevřeně dohromady a spolu.

Už dávno jsem, na rozdíl od mnohých skeptiků, přesvědčen, že v některých oborech, a právě v experimentální oblasti nejvíce, máme rozhodně co nabídnout také světu kolem a být i jeho rovnocennými partnery. Tady je jeden z důkazů.

Album vyšlo jako CD nosič u labelu Polí pět: www.poli5.cz