chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | recenze B4 - Germanium (28. 08. 2014, 10:00)

MusicZone | recenze B4 - Germanium (28. 08. 2014, 10:00)

Richard Kutěj (28. 08. 2014, 10:00) B4 - Germanium

• 1) Preludium
  • 2) Cesta zpátky
  • 3) 100 Dollar Mittei
  • 4) On Disparaitra
  • 5) Black Flanger
  • 6) Motorik Religion
  • 7) Fallen
  • 8) Super Gabbage Rock
  • 9) Abend
  • 10) Lusatia

Experiment, kraut-rock, psychedelie, elektro, avantgarda, "pop"? Od všeho trochu dámy a pánové. Přesný kód odpovědi na tuhle otázku má při tom v podstatě docela jednoduché řešení. Napište si za uši: B4. * * * * * * -

Interpret: B4
Album: Germanium
Rok: 2013

B4. Jeden z největších live nářezů, co jsem kdy viděl, viz. koncert ve stanu Polí pět na nedávném festu Eurotrialog v Mikulově, a zároveň dlouholetá stálice naší experimetnální, kraut-rockem i psychedelií políbené, scény, loni oslavili svých 15 let existence. O patnáctihodinovém koncertě, kde se skutečně po celou uvedenou dobu střídali členové kapely i různě přicházející a hrající další lidé, se s respektem a nadšením hovoří dodnes. Na svém domovském labelu Polí pět pak B4 vydali loni i zatím poslední album "Germanium", jehož příjemně udělaný obal skrývá parádičku v podobě netradičního split CD/DVD, jehož strana A tvoří zmíněné album a B strana pak v rámci oslav dalších 22 hodin muziky v podobě nejrůznějších bonusů, jako remixy, mixtapes, starší desky "Ringo, George, Paul, John" a mnoho dalšího.

Samotné album "Germanium" nabízí 10 tracků. A zatímco na koncertech to vše doslova tryská a jede a ty se radostně utápíš v divokých fantaziích téhle hudby, na CD jsou songy i instrumentální kusy samozřejmě uvedené v jistý řád. Po příjemně psychedelickém úvodu "Preludium" se spustí obě tváře B4. Jak jsem již psal, kraut-rockem, psychedelií, hraním si se zvuky i elektronickými mašinkami, políbené pasáže, plné tvůrčí radosti a touhy bořit předem očekávané, jak je to kapele vlastní po celou dobu existence. To vše samozřejmě hráno na klasické bicí, basu, kytary, obarveno také lehce retro elektronikou i dalšími zvuky tvořenými na mnohé hudební i zcela nehudební zdroje.

A pak je tady další silná stránka B4. Kytarista a hráč na "mašinky" Federsel (též nahrávka a mix tohoto alba) nás už na předchozích albech přesvědčil, že je zároveň i zpěvákem z kategorie "nejlepší šansoniéři, které zatím (naštěstí!) neobjevili Hapka a Horáček". A B4 tak umí i parádní zadumané a poklidné kusy, zpívané a deklamované Federselovým příjemně chlapáckým štýlem. Federsel nám na "Germanium" dává své texty, z nichž jeden napsal s kolegou z nejpovolanějších, M. E. Kyšperským, v češtině, francouzštině i němčině. Všechny texty pak i s překlady najdeš v opravdu moc hezky vyvedeném kartonovém obalu alba (ostatně, hezky udělané obaly jsou již obecně dalším z poznávacích znamení vydavatele Polí pět). Nefér by pak bylo nepochválit i hodně povedený zvuk alba, na kterém se krom Federsela podílel masteringem Ondřej Ježek.

B4 ve zmíněném Mikulově odehráli poslední koncert s fakt našlapaným basákem Karlem. Co bude dál se uvidí. Každopádně se ale vyplatí jít za kapelou, která na deskách umí experimentovat a znít svojsky a tuze zajímavě, a při tom všem se beze srandy nebojí jít třeba vstříc až téměř kategorii, které se říká dobře udělaný "pop" (zde samozřejmě uvozovky zcela na místě). Takže co říct závěrem? Experiment, kraut-rock, psychedelie, elektro, avantgarda, "pop"? Od všeho trochu dámy a pánové. Přesný kód odpovědi na tuhle otázku má při tom v podstatě docela jednoduché řešení. Napište si za uši: B4.

Album pořídíš u vydavatelství Polí pět: www.polipet.cz

poli5.bandcamp.com/album/germanium