chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | recenze Xaxaxa - Sami Maži I Ženy (29. 09. 2014, 19:00)

MusicZone | recenze Xaxaxa - Sami Maži I Ženy (29. 09. 2014, 19:00)

Honza Štelcík (29. 09. 2014, 19:00) Xaxaxa - Sami Maži I Ženy

• 1) 2 milioni trkalački kamenja
  • 2) Radio motorika
  • 3) Ema
  • 4) Sami maži i ženy
  • 5) Sakam doma da živeam
  • 6) Svetomir
  • 7) Vlae salep
  • 8) Ti što voziš velosiped

Xaxaxa třetí deskou potvrdili svojí pověst a opět nahráli vynikající album plný skvěle znějících melodií a snivejch textů, k čemuž makedonština naprosto vybízí. * * * * * * -

Interpret: melancholic punk
Album: Sami maži i ženy
Žánr: emo/hardcore/punk
Celkový čas: 00:27:16

Xaxaxa (v cyrilici Hahaha) jsem si zamiloval na první poslech. Už ani nevím kdy a kde to bylo. Impuls asi přišel na popud Banána, buď pozvánkou na czechcore nebo poslechem v jeho rádiovým pořadu. Každopádně mě uhranuly snový melodie, zastřený něčim, co jsem v tý době moc neposlouchal. Obrovská dávka melancholie spojená s příjemným hlasem Vaska. Pamatuju si, jak jsem byl na jejich druhým koncertě v Praze v Café Na Půl Cesty, koupil si tam obě jejich LP, co do tý doby vyšly a po koncertě jsem jel metrem na hlavák, kde jsem nastoupil na poslední vlak směr Mělník a mezi jedenáctou a dvanáctou hodinou večerní jsem si četl anglický překlady originálních sociálně-politicko-kritických textů v makedonštině.

Vždycky mě fascinoval zpěv v původních, rodných jazycích kapel. Ať je to dánština, švédština, finština nebo třeba právě makedonština. Každopádně Xaxaxa na, v pořadí třetím, LP "Sami maži i ženy" nezklamali a dávka emocí a melancholie se projevuje ještě víc, než na albech předtím. Muzika velmi nepatrně zpomalila a krmí uši akorát vyváženou porcí melodickýho punk rocku s nádechem rannýho emo hardcoru. Východní odkaz Leatherface, Dag Nasty, Embrace, Rites Of Spring, se svěžím jihovýchodním feelingem, zavánějícím odněkud z domovský, vzdálený a betonový Skopje, na kterou mám taky hezký vzpomínky. Skopje je nejen centrem makedonskýho (potažmo balkánskýho punku) ale taky je častým objektem v textech Xaxaxa.

Album "Sami maži i ženy" má potenciál několika totálních hitovek pro páteční domácí romantiku. Mít nějakou přítelkyni, tak by se jí určitě líbil refrén titulní písně, kde to Vasko melodicky vynese do nebes. Hudba perfektně tepe, kytary zvoní, basa repeticky duní a jako bonus se občas objeví něco "netradičních" nástrojů, jako třeba parádnický sólo na benjo v další hitovce "Radio motorika". Hodně se těším na jejich koncerty v Čechách, speciálně na koncert na Mělníku. Xaxaxa už dávno nejsou bočním projektem Bernays Propaganda ale plnohodnotnou kapelou, o který Evropa už hodně slyšela a do pár let uslyší ještě víc. I díky neúnavným koncertním šňůrám, poctivýmu přístupu k muzice a rozumu v hrsti.

CD verze obsahuje osm nových skladeb plus dva bonus tracky v podobě písní, který vyšly na 10" splitu s Plaids. Těším se na LP (Moonlee rec & Pruegelprinz records).

P.S. Z bookletu mě jímá hrůza, když si uvědomim, jak moc měla SFRJ před rozpadem zabijáckej mančaft. Uznejte: Katanec, Šuker, Prosinečki, Jarni nebo Darko Pančev. Hvězdný! Nacionalistický tendence však udělaly škrty a od triumfu Crvene Zvezdy Bělehrad v PMEZ se žádný klub z Balkánu výraznějšímu úspěchu nepřiblížil.A to jim vždycky držím pěsti.

Top songs: Radio motorika, Sami maži i ženy, Vlae salep

xaxaxa.bandcamp.com
moonleerecords.com