chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | reportáž Jacaszek, 26. května, Palác Akropolis, Praha (05. 06. 2012, 05:00)

MusicZone | reportáž Jacaszek, 26. května, Palác Akropolis, Praha (05. 06. 2012, 05:00)

Petr Hanzel (05. 06. 2012, 05:00) Jacaszek, 26. května, Palác Akropolis, Praha

Polský hudební samorost Michał Jacaszek vytváří zcela unikátní hudební krajinu. Táhlé lány ambientálních ploch jsou v ní tu a tam lemované porosty klasických nástrojů jako jsou housle, cembalo či klarinet. Nadevším se stahují temná mračna, z kterých někdy jen tak letmo kápne, jindy se spustí větší průtrž, nebo vyložená noisová bouře. Občas se skrz mraky proderou i hřejivé paprsky ženských vokálů, působící jako milosrdné znamení shůry.

V tom právě tkví podstata a zvláštní půvab Jacaszekovy hudby – v umně vytvářeném kontrastu mezi disharmonií a harmonií, mezi temnotou a světlem. Vždyť nikdy nevynikne dokonalost a libozvučnost jakékoliv harmonie více, než střídá-li se tato s hrubozrnou kakofonií či industriálně noisovým běsněním. Je to jako životadárné světlo dne, které bysme nedocenili bez černoty noci či vlídné léto bez kruté zimy. Ani bez bolesti bychom nezažili příjemný pocit úlevy a bez ošklivosti neurčili krásu, ba i naopak.

Jacaszek je vskutku originálním umělcem. Podařilo se mu najít vlastní, neprošlapanou cestu vedoucí napříč žánrovými trasami. Možná je to tím, že neprošel klasickým hudebním vzděláním. Hudbu začal dělat jako nehudebník – tj. aniž by uměl hrát na jakýkoliv klasický nástroj či číst a psát noty. Podobně jako třeba Brian Eno začínal coby samouk pouze se syntetizátory, sekvencéry, efekty a počítačem, věnoval se také field recordings. Za zmínku stojí jeho pozoruhodné, posluchačsky poněkud náročné, album Pentral. Nahrával pro něj zvukové prostředí polských kostelů, které vnímal jako svébytný hudební nástroj, se vším tím šepotem, kroky, praskáním dřevěných lavic. Následně vše ve své zvukové laboratoři smíchal s vlastními elektronickými samply a ruchovými vložkami.

Postupem času se však Jacaszek začal orientovat i na poli klasicky komponovaní hudby. Kupříkladu vynikající album Treny se svými klidnějšími, melodickými polohami, party pro klasické nástroje a vokálními i rytmickými prvky více přibližuje moderní klasické hudbě, stále však stojí na svých, elektronických nohou. Honilo se mi hlavou, že to je něco mezi Amonem Tobinem, Oláfurem Arnaldsem, Fenneszem, Burialem, Bachem, a Beethovenem atd. A pak jsem si řekl: „Houbelec, je to prostě Jacaszek - nemá cenu ho s nikým srovnávat, což je na jeho muzice asi to nejkrásnější“.

V pražské Akropoli představil svůj poslední studiový počin – desku Glimmer, postavenou na neotřelém komorním aranžmá propojujícím baroko, romantismus i postmodernu. Něžné tóny cembala, klarinetu či hoboje se spojují s Jacaszkovou kytarou, metalofonem a elektronikou. V Praze se však se svým triem obsluhoval pouze své přístroje, nedošlo ani na projekce dotvářející nepopsatelně éterickou atmosféru, kterou můžete alespoň ukusit na tomto videu z festivalu Unsound. Stačilo však zavřít oči a celá poetika Jacaszkovy hudby vynikla snad ještě více. Některé hlukové erupce byly tak silné (například v Evening Strains to Be Time’s Vast), že jsem měl pocit, jako bych na vlastní kůži cítil poryvy větru a rozdmýchaný prach řezající do tváří. Za tak intenzivní zážitek jsme Jacaszkovu triu museli odpustit jak chladně působící nesmělost při kontaktu s publikem tak pouze hodinové vystoupení.
Jacaszek