chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | reportáž Riverside, Nová Chmelnice – Praha, 8. červen 2013 (11. 06. 2013, 15:00)

MusicZone | reportáž Riverside, Nová Chmelnice – Praha, 8. červen 2013 (11. 06. 2013, 15:00)

Andrej Hronec (11. 06. 2013, 15:00) Riverside, Nová Chmelnice – Praha, 8. červen 2013

Riverside

Vrah se vrací na místo činu. Ne, nejedá se o žádnou detektivní povídku, nýbrž o reportáž z pražského koncertu polské progressivně-rockové kapely Riverside. Svůj první hudební "zločin" v naší zemi spáchali naši sousedé v květnu 2011, tehdy ještě v klubu zvaném Exit Chmelnice. Po dvou letech se rozhodli opět poctít svou návštěvou naše hlavní město a pro svůj již druhý "zločin" si zvolili to samé místo, tentokrát však již pod názvem Nová Chmelnice.

Letošní koncert varšavské kapely začal bez předskokanů, což jsem naprosto uvítal, neboť jsem byl velmi zvědavý co čtyřčlenná polská partička hudebníků předvede. Celý večer začal linoucími se tóny intra Night Session z reproduktorů, umístěných po stranách pódia. V tu chvíli už přicházejí na scénu čtyři mužské postavy a diváci se pomalým tempem z barových stolků přesouvají v malých skupinkách k pódiu. Nutno říct, že stejně jako před dvěma lety, tak i letos byla návštěvnost koncertu bohužel velmi slabá.

Kapela Riverside, jejiž hudba bývá často označována jako tzv. dark progressive-rock, letos v lednu vydala své páté studiové album pod názvem "Shrine Of New Generation Slaves", tudíž bylo jasné, z jaké desky se bude převážně čerpat. Hned úvodní tři skladby byly jasným důkazem – "New Generation Slave", "The Depth Of Self- Delusion" a "Feel Like Falling", tj. začátek na výbornou.

Celý večer panovalo v klubu opravdu velké teplo, tudíž přestávky mezi písněmi byly vyplňovaný nejen proslovy baskytaristy a zpěváka Mariusze Dudy, ale i velkým přísunem tekutin a utíráním se do osušek.

Riverside jsou mistry ve střídání nálad – z pomalých, dojemných až pohádkových poloh umí jejich hudba přejít až do ostrých a tvrdých tónů. Krásným příkladem je skladba "Egoist Hedonist" ze čtvrté desky "Anno Domini High Definition", jejíž tempo a intenzita pomalu ale jistě s každou přibývající minutou zrychluje a přitvrzuje až nakonec skončí opravdu ve famózním řádění.

Velké plus by si zasloužili páni zvukaři. Výsledkem jejich práce byl krásně vyvážený a čistý zvuk, který jsem už hodně dlouho na žádném koncertu neslyšel – baskytara Mariusze Dudy, kytara Piotra Grudzinskiho, klávesy Michala Lapaje a bicí Piotra Kozieradzkiho vytvořily dohromady skvělý a neopakovatelný hudební zážitek.

Kapela se rozhodla pro dva návraty. Prvním z nich byla fantastická "Left Out" a druhým hitová a videoklipová věc "Celebrity Touch" z nové desky.

Lehce po desáté se však Poláci loučí s českým publikem, děkují, tleskají a mávají. Jejich příslib brzkého návratu snad bude opět vyplněn.