chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor Moimir Papalescu: Chci z aparátu vymáčknout maximum. Jde mi hlavně o posluchače, aby slyšel opravdu všechny zvuky (20. 08. 2013, 19:00)

MusicZone | rozhovor Moimir Papalescu: Chci z aparátu vymáčknout maximum. Jde mi hlavně o posluchače, aby slyšel opravdu všechny zvuky (20. 08. 2013, 19:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (20. 08. 2013, 19:00) Moimir Papalescu: Chci z aparátu vymáčknout maximum. Jde mi hlavně o posluchače, aby slyšel opravdu všechny zvuky

2222222222

Moimir Papalescu se svým projektem Electric Soul Live zas až tak často živě nevystupuje. Jedna z příležitostí užít si tuto elektronickou radost bude ale v sobotu 24. srpna v noci na festivalu Eurotrialog v Mikulově. S Moimirem jsme si povídali nejen o živém hraní, ale také o dalších projektech tohoto nesmírně pilného muzikanta. V přípravě je nyní jeden zajímavý elektro-jazzový projekt a samozřejmě nešlo nevzpomenout ani legendární kapelu Vanessa, se kterou právě nyní Moimir tvoří novou desku.

Projekt Electric Soul zase až tak často živě nevystupuje. Čím to? Je to kvůli tvé další muzikantské vytíženosti, nebo si živé hraní své sólové desky užíváš skutečně jako příjemné a zároveň výjimečné události?

Ano, trefil jsi to úplně přesně - je to částečně tím, že nemám jen jeden projekt a že se v poslední době zaměřuji hodně na studiovou práci a částečně i tím, že po těch stovkách odehraných koncertů už nepotřebuju hrát za každou cenu.

Ty jsi znám i svým perfekcionismem a to se určitě odráží i při koncertech. Jak moc náročné tak bývá připravit koncert Electric Soul po technické stránce a v dalších věcech?

Přiznám se, že někdy to pro místní zvukaře nemusí být vždy nejpříjemnější, zvučit nás. Protože jsem hodně náročný. Chci z aparátu vymáčknout maximum, co se kvality zvuku týče. Jde mi hlavně o posluchače, aby slyšel opravdu všechny zvuky, které zahrajeme. Někdy to jde hladce, někdy je to tak trochu souboj. Snažím se proto co nejčastěji vozit našeho zvukaře. Záleží ovšem také hodně na času pro zvukovou zkoušku, který máme k dispozici. Proto máme různé technické řešení pro kluby a pro festivaly, kde je času mnohem méně, často pouhých 10-15 minut. Oproti klubu sice nezbude až tolik času na experimenty se strukturou skladeb, ale i tak je to pak jinak než na desce.

Electric Soul je tvá sólová deska. Živě jí ale hraješ i s dalšími lidmi. Kdo tedy živou podobu alba na koncertech hraje a jak jsi získal zrovna tyto spolupracovníky?

moimir2Je tu se mnou na klávesy Mitsuko, která se mnou spolupracuje v poslední době v Magnetik, kde ale hraje především kytary. Dále je tu můj dlouholetý kamarád Roman Vrána, výborný bubeník, který má za sebou mnoho zkušeností nejen v rockové, ale třeba i v klasické hudbě. S Romanem se známe už od dob hradeckých Pirátů a je to naprostá pohoda a hlavně jistota mít ho při hraní za zády.

Jednou z příležitostí, kde tě v létě můžeme vidět, je i zmíněný festival Eurotrialog v Mikulově. Už jsi to trochu nakousl. Jak moc tedy vnímáš rozdíly mezi koncerty v klubech a hraním na festivalech a dokážeš si třeba užít právě i uvolněnější a volnější atmosféru, která na venkovních festivalech bývá?

Rozdíl je tu velký, jak už jsem zmínil, je to především v přípravě. Pro skupinu našeho typu není až tak jednoduché dát všechno dohromady během těch pár minut před hraním. Takže první skladby jsou tak trochu stres, jestli vše funguje. Ale za ty roky už si to tak neberu, když náhodou něco nenaběhne hned tak, jak by mělo – i u elektroniky se dá občas improvizovat :-).

Eurotrialog v Mikulově není pouze o hudbě, ale dramaturgie festivalu nabízí lidem i dostatek času poznat během festivalového víkendu i krásy samotného Mikulova a jeho okolí. Navštívil jsi už někdy tyto končiny i ty sám?

Mám to tu hodně rád, byl jsem tu už párkrát, ale vždy jen na dovolené. I když - párkrát jsme hráli v nedaleké Břeclavi. Tuším, že s Nihilisty, ale i s Vanessou.

Pojďme zpět k tvé hudební produkci. Od vydání alba Electric Soul už uplynulo dostatek času a tak máš jistě i potřebný nadhled a odstup. Jak jsi nyní s albem spokojen a jaké jsi na něj získával ohlasy ať již ze strany médií, hudebních fanoušků, nebo tvých přátel?

Já mám tohle album hodně rád, protože obsahuje to, co je pro mě v hudbě zásadní - mohl jsem se tak dostat až k naprostým kořenům toho, co mne vždy na elektronické hudbě zajímalo. A ohlasy fanoušků a recenze? Ty mne velmi příjemně překvapily.

V současné době krom jiného pracuješ na další desce naší elektro legendy, kapely Vanessa, které jsi již dlouhá léta členem. Jak nyní nahrávání desky vypadá, jak se vám daří, jaké z toho máš dosavadní pocity?

V těchto dnech pracujeme na druhé polovině alba. Většina hudby je již hotová a zbývá nahrát zpěvy. To, co jsme zatím udělali, tedy 5 skladeb, které tvoří základ alba, mne naplňuje optimizmem. Je to i tím, že skvělou práci odvedl náš producent a zvukový inženýr John Fryer, který se tak stal de facto dalším členem skupiny, protože zcela zásadním stylem ovlivnil náš současný sound.

A jsou už jasné i nějaké termíny kolem vydání alba či prvních singlů, nebo tomu zatím necháváte volný průběh a vše se teprve tvoří?

Rád bych, abychom album stihli ještě letos, ideálně v průběhu listopadu a pak hned dali první koncert v Praze, kde bychom už z nového alba hráli. Slíbit to ale nemohu, ve hře je mnoho okolností, které to mohou ovlivnit. Co slíbit mohu, je zmiňovaný pražský koncert, na kterém tak jako tak už některé nové skladby zahrajeme.

Fanoušky Vanessy určitě bude zajímat i to, zda je po vydání desky v plánu i nějaké větší množství koncertů. Po minulém albu Ave Agony jich zase tolik nebylo. Bude to nyní jiné?

Nebude jich moc, ale pro rok 2014 počítáme, že bychom zahráli i několika větších městech – po Praze i v Brně, Olomouci, Plzni nebo třeba konečně snad i v Ostravě. Rád bych se vrátil i na sever Čech nebo třeba do Uherského Hradiště. Případní zájemci o uspořádání takového koncertu mohou kontaktovat naši manažerku na mailu: lucia@bumbumsatori.org.

Jak jsme řekli již na začátku, ty nedokážeš stát na jednom místě a hudbu v různých svých kapelách a projektech tvoříš vlastně neustále. Děláš tedy, nebo se chystáš dělat, letos i na něčem novém, nebo je teď zkrátka čas pouze pro Vanessu?

moimir3Potřebuju relax, nebo spíš jakýsi protipól toho, co dělám. Takže při Vanesse jsem připravil i další projekt, díky kterému jsem si odskočil do úplně jiných teritorií. Vzniklo electro-jazzové album, které jsme v průběhu několika minulých let natočili se saxofonistou Petrem Venkrbcem. Vyjde po prázdninách u labelu Polí 5 na CD jako digipack pod názvem Šeptající nebe nad lesem plným hvězd.

A jdeme do finále a jako vždy se mnou. Můžeš prosím dát nám všem pár svých osobních hudebních tipů, desky, kapely, nebo koncerty, které tě ať již na české nebo i zahraniční scéně potěšily a zaujaly poslední dobou?

Díky nedostatku času toho není moc, co bych slyšel nového, spíš se vracím ke starším věcem, které jsem dlouho neslyšel. Namátkou Tuxedomoon, The Honeymoon Killers, Can, MX-80 Sound. To miluju. Z těch novějších se mi líbí poslední Daft Punk, Hearts And Knives od Visage, sólovka bývalého člena Kraftwerk Karla Bartose Off The Record nebo poslední album německých experimentátorů Kreidler, které se jmenuje Den. U nás za povedené považuji poslední desky Moduretika, Planet a také absolutní novinku – album Ritual od skupiny Gerda Blank.

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.