chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor Vanessa: Všechno je ještě víc bezzubý a přizdisráčský než dřív (27. 11. 2013, 18:00)

MusicZone | rozhovor Vanessa: Všechno je ještě víc bezzubý a přizdisráčský než dřív (27. 11. 2013, 18:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (27. 11. 2013, 18:00) Vanessa: Všechno je ještě víc bezzubý a přizdisráčský než dřív

cd titulka

"Proč Antidotum? Je to protijed proti všem svinstvům, který se v lidech hromaděj už od 90 let. Snažíme se některý z nich pojmenovat a nastavit zrcadlo!" Vanessa je zpět. Naše dodnes nepřekonaná elektronická legenda vydává 28. října nové album Antidotum. Ve stejný den ho také pokřtí v pražském Rock Cafe. Den před vydáním vám přinášíme rozhovor s dnes již jediným zakládajícím členem téhle nejen parádní muzikou, ale i skandály a mnoha vylomeninami, ověnčenou partou, zpěvákem a textařem Samirem Hauserem, ke kterému se přidával i další dlouholetý člen a hlavní autor hudby na albu, Moimir Papalescu. Příjemné počtení....

Vanessa vydává druhé album po několikaleté pauze. Bylo už po předchozím "Ave Agony" v roce 2009 jasné, že kapela půjde zase dál a bude fungovat, nebo jste jí tehdy opět uložili ke spánku a k vydání letošní novinky přispěly nějaké náhody, nával nové energie, či něco podobného?

Samir: Rozhodně jsme nic neplánovali. V určitou chvíli jsme si řekli, že by nás to mohlo zase bavit, tak jsme udělali jednu skladbu... tuším, že to byla Dobře organizovaná tlupa. Ukázalo se, že to není ztráta času a tak jsme se dali do práce. Ono se navíc docela dobře pracuje v prostředí, kde není žádná konkurence.

Moimir: Já už jsem s tím ani nepočítal. O to víc mě překvapilo, jak mě to najednou zase bavilo. Asi za to můžou hlavně ty Samirovy texty.

Když se Vanessa dala před lety znovu dohromady, aby natočila "Ave Agony", těšili jsme se mimo jiné na "třesk" a spolupráci dvou skladatelských osobností, jakou je zakládající člen Vanessy Dan Rodný a Moimir Papalescu, který do kapely nastoupil v období, kdy se jmenovala Vanessa Gun. Nakonec to prý ale bylo celé trochu jinak a Danův přínos nebyl nikterak velký. Letošní "Antidotum" se pak již objevuje bez jeho účasti zcela. Znamená to, že Dan Rodný s Vanessou i muzikou obecně skončil úplně?

Moimir: Já vůbec nevim, co s Danem je. Mám pouze zprostředkovaný zprávy a proto k tomu ani nemůžu nic říct. Snad jen, že když jsme se domluvili, že do toho zase jdem, tak že jsme s Danem počítali. Osobně jsem mu napsal i telefonoval, ale bez výsledku. Doufám, že je ok.

Samir: Dan Rodný je nešťastná kapitola. Je to podobnej případ jako Syd Barrett - maj toho opravdu hodně společnýho. Na novém albu měla být dokonce skladba s názvem "Daniel Rodný", ale byla to tak smutná a dojemná písnička, že jsme ji tam nakonec nedali z úcty k jeho ženě a dětem. Pro nás je těžký o tom vůbec mluvit. Není nic horšího než bezmoc a znehodnocenej talent. Ale takovej někdy život prostě je.

Kdo tedy na letošní desce odvedl největší kus práce po skladatelské i aranžérské stránce? A jaký byl pak přínos ostatních současných členů Vanessy?

Moimir: Tahle deska má po hudební stránce jedinýho autora. Ale je potřeba zmínit i přínos Johna Fryera a to především co se aranží týče a taky Tuzexe, se kterým jsme pár věcí konzultovali. Samir tradičně přišel s některými nápady ohledně efektů a hlasovejch samplů, viz například filmová hláška v poslední skladbě Smrt na kolotoči.

Samir: Na hudbě má největší zásluhu Mirek Papež a John Fryer. Myslím, že ty dva se hledali, až se našli. Dokonalý spojení dvou muzikantů, ty dva si sedli od prvního okamžiku. Někdy jsem byl z toho úplně u vytržení.

Obě poslední desky s vámi dělali zahraniční producenti a zároveň producenti poměrně velkých jmen. "Ave Agony" dělal Alexander Hacke, člověk z kapel jako Einsturzende Neubauten či Crime and City Solution, letošní Antidotum zase produkoval John Fryer, člověk, který patřil do "all stars" sestavy labelu 4AD This Mortail Coil a producentsky spolupracoval s kapelami jako Depeche Mode, Nine Inch Nails, Swans a mnoha dalšími. Můžete tedy srovnávat. Jak moc rozdílná byla práce obou těchto chlápků a nakolik se jeden či druhý doopravdy podepsali a vtiskli do konečných podob a zvuku obou alb?

vanessa1

Moimir: Role Johna Fryera na novým albu je neporovnatelná. A to jak rozsáhlostí jeho práce tak i kreativním přístupem. Hodně jsem se od něj naučil.

Samir: Hacke, to byla fakt hrůza. Několik skladeb co poslal, jsme nemohli vůbec použít, nevím, jestli to odfláknul nebo jestli byl mimo. Je to takovej berlínskej vošoust, celá ta scéna berlínskejch povalečů a pozérů je děsná, vím, že na to Češi pořád zabíraj, ale je to všechno taková blešárna. Tak či tak jsou od něj na Ave Agony "zprodukovaný" jen dvě skladby, ty ostatní na který dáchnul jeho smrdutej dech, zněly, jak kdybys to dal udělat nějakýmu bezdomovci z hlavního nádraží.

John Fryer je úplně jiná třída. Tenhle chlápek je skutečná legenda, dělal většinu desek na kterejch jsme vyrostli. Spoustu věcí nás naučil, je to skvělej pocit pracovat s lidma, kterejch si vážíš.

A je podle vás hodně důležité mít na desce kvalitního producenta ze zahraničí? Je to, že jsou oba cizinci, spíše náhoda, nebo je to tím, že tady u nás doma je dobrých a zajímavých producentů pořád ještě málo?

Samir: Neblázni, tady se nic nezměnilo. Češi se sice snažej, ale to bohužel nestačí. Nechci Čechům pořád spílat, ale faktem je, že ani nová generace nic nepřinesla. Všechno je ještě víc bezzubý a přizdisráčský než dřív.

A popros, úloha producenta vůbec. V sestavě Vanessy jste hodně zkušení muzikanti a lidé, kteří hrají či hráli také v mnoha jiných kapelách a projektech. Na spolupráci s producentem si ale i tak dáváte záležet. Jednoduše se zeptám: proč?

vanessa2

Momir: Protože tvoje dílo pak díky dobrýmu producentovi dostane další rozměr.

Samir: My o sobě neustále trochu pochybujeme. Nedávno jsme se s Papežem bavili o tom, jak je pro nás tahle vlastnost přínosná. Když nepochybuješ, tak nemáš co zlepšovat. Navíc, když máš možnost spolupracovat s někým, jako je Fryer, tak si necháš rád poradit.

My jsme dosud probírali muziku, u Vanessy ale hrály vždy stejně důležitou stránku i texty, které jsou Samirovou prací. O čem budou ty na letošní desce?

Samir: Jsou to, jako ostatně vždycky, reálný příběhy ze života – buď ty co se staly nebo ty, co se teprve stanou.

1. singl k desce je Dobře organizovaná tlupa, který se vizuálně i textově věnuje fungování mafie či jiných gangsterských spolků. Co tě bavilo zrovna na tomto tématu?

Samir: Vždyť žijeme v gangsterským státu, jsme pořád divokej východ Evropy. Všechny ty party co to tady ovládaj jsou vlastně podobný typy lidí, jako byli gangsteři v Chicagu v době prohibice. To jsou lidi, který rozuměj jenom násilí. Stačí, abys přišel s bouchačkou a odhodláním a začnou se s tebou bavit: "hele kámo, vidíme, že to myslíš vážně, pojďme jednat o rozdělení teritoria." Válku nechce nikdo, ale proč by si to nevzali, když to nikdo nebrání?

Někde jsem taky četl text k songu Holky z gymplu, který se zabývá naivitou českých roštěnek, které v touze po "kariéře" nebo naivních představách o vztahu s "hodným" cizincem končí v síti obchodníků s bílým masem. Zaujalo mě tam mimo jiné, že děj se částečně odehrává v Ostravě. To je náhoda, či nikoli?

Samir: Tohle je příběh dcery našeho příznivce z jednoho moravskýho města. Ona a její kamarádka chtěly skončit jinak než jejich rodiče a taky se jim to nakonec povedlo. Skončily někde v Tiraně v bordelu. Život je někdy krásně škodolibej. Jen nechodily na gympl, ale na nějakej učňák... myslím, že to byly šičky. 

Už jsme se dotkli tématu klipy. Ave Agony doprovázely dva, Antidotum zatím zmíněná Dobře organizovaná tlupa, na který ze svého okolí slyším jen chválu pro jeho nápaditost i originalitu. Vy už v tomto léta spolupracujete s Davidem N. Jahnem. Láká vás třeba představa jít do toho i s někým jiným, nebo je David už srostlý s Vanessou a rozumíte si natolik, že už dvorním režisérem kapely zůstává napořád?

Samir: S Davidem Jahnem je samozřejmě skvělý něco dělat, protože hodně převyšuje úroveň českejch "filmařů", je to hodně talentovanej člověk. Je zajímavý sledovat, jak mu tady lidi hážou klacky pod nohy a on se vždycky sebere a jde dál. Druhej klip točíme s geniálním českým malířem Janem Gemrotem, bude se vlastně jednat o krátkej animovanej film ke skladbě "Smutný pán".

Dnešní doba při tom klipům obecně jako by příliš nepřála, protože v ofi televizích médiích se většinou objevují jen sračky (ostatně, sám vzpomínám, jak se již vzpomínaný Dan Rodný dohadoval po vydání Ave Agony v živém vysílání na ČT 2 s redaktorem, proč televize nepustí k rozhovoru aktuální klip "Ahoj, chcípni", který se asi tamním šéfíkům zdál příliš "kontroverzní") a zbývá tak youtube a internet obecně. Vy si ale i tak právě i na téhle stránce dáváte hodně záležet. Co vás k tomu vede?

Samir: Naposledy, když jsem se pokoušel protlačit na ČT klip ke skladbě "Latino lover in hell", tak mi nějakej pan Vizina vzkázal, že mu příjde úchylný pouštět na ČT čtyřicátníka s nadváhou. Později jsem zjistil, že je to fanatickej katolík s nevyjasněnou sexuální orientací a neúspěšnej hudebník. Internet přines velkou svobodu a díky němu, nemaj tyhle kreatury už takovou moc. Kdo bude chtít, tak si nás vždycky na internetu najde. A přesně pro tyhle lidi to děláme.

A nakolik je podle vás důležitá vůbec celá vizuální prezentace a image kapely?

Samir: Je to 50% práce. Celý je to o příběhu. My tvoříme příběh o skupině Vanessa a ten příběh musí na lidi působit a musí taky nějak vypadat. Vždyť nakonec co po nás zůstane jinýho než příběhy.

Vydání desky "Antidotum" bude provázet i křest 28. listopadu v Rock Café. Prozradíte, co všechno se na tuhle oslavičku chystá? Půjde o klasický koncert, nebo jste připravili i nějaké ty překvapení a chuťovky?

Samir: Koncert bude plnej chuťovek, celá pódiová show se tentokrát ponese v duchu natáčení snuff movie kdesi v budoucnosti. Během koncertu také ztrestáme jednu diskopíču ve stylu doktora Bartáka. Výtěžek z koncertu jde mimochodem na zakoupení realistické gumové panny, kterou věnujeme doktorovi Bartákovi, aby mu zpříjemnila pobyt ve vězení…samozřejmě, že se během naší show bude na co koukat. Celou scénu má jako tradičně na svědomí Pablo de Sax.

A jak to pak bude s případným dalším hraním? Po "Ave Agony" se hovořilo o plánech na koncerty po republice, nakonec z toho byly ale myslím jen dvě Prahy, jedno Brno a nějaké festivaly. Budete na koncerty takto skoupí i nyní, nebo se přeci jen dočkají i fanoušci ve více městech?

Samir: Všechno záleží na naší manažérce a na ochotě pořadatelů. Celá show je celkem nákladná a záleží na tom, jakej o ni bude zájem.

A popros, fanoušci. Vanessa začínala před více jak 20 lety a z nás původních jsou stejně jako z vás už víceméně "fotři". Jací lidi vlastně chodili na Vanessu na těch pár zmíněných koncertech po Ave Agony? Fotři, pamětníci, nostalgici, nebo nějak výrazně přibylo i mladších typů a fanoušků?

Samir: Jak to mám proboha vědět? Já upadám během koncertu do transu. Kdybych musel vnímat všechny ty ksichty, tak to nedělám.

Teď trochu bulváru. Ty jsi Samire svého času myslím v časáku Legalizace vzpomínal i zábavné zákulisní historky, jak to třeba na křtu předchozí desky někdo "přehnal" s péčí o kokain v zákulisí, pak sis k tomu dal ještě "vdech" z kyslíkové bomby a celý koncert ses "točil". Teď máme zase o pár let více. Zůstáváte stejní divočáci, nebo k tomu obecně přistupujete už přeci jen více v klidu?

Samir: Co je to za otázky? Kdo tě poslal? Seš fízl? Proč tě tyhle věci zajímaj?

Klid. Fízl nejsem a závěrem bych to hodil trochu do budoucna. Nová deska je venku, co vše se kolem chystá jsme si už řekli. Víte už ale nebo alespoň tušíte, co bude s Vanessou pak? Půjde zase na chvíli spát, abyste se mohli věnovat svým dalším projektům a až přijde čas, vzbudíte ji k další činnosti? Nebo bude Antidotum třeba i úplně poslední deska? Anebo tyhle věci prostě vůbec neřešíte a necháte se sami sebou překvapit, co vše nám ještě Vanessa vyvede či nikoli?

Moimir: Já se do ničeho dalšího asi hned tak nepohrnu. Teď si užiju těch několik koncertů a pak se uvidí. U takhle složitýho organizmu, jakým je Vanessa, by totiž bylo hloupý vůbec něco plánovat.

Samir: Musíme to dělat, dokud se neobjeví někdo jinej. Až přijde někdo, kdo nás nahradí – nebude důvod v tom pokračovat.

OK a úplně na konec jako vždy se mnou. Můžete tady našim čtenářům dát i nějaké své vlastní hudební tipy na desky, koncerty či kapely, které vás bavily poslední dobou? A stejně tak třeba i filmy, knížky a podobně?

Moimir: Já teď zase hodně poslouchám Stockhausena a starý německý kapely, Amon Düül, Popol Vuh, Ash Ra Tempel, Faust, z novech věcí se mi hodně líbí nový Bratři Orffové. jinak mám takový "ruský" období - hodně mě dojímaj starší sovětský filmy. Z nich vede dvoudílnej velkofilm Siberiáda nebo Bondarčukova epopej podle Tolstýho románu Vojna a mír. To je úžasný!

Samir: V poslední době mě zaujal Ritalin, to je stimulant, který se používá k léčbě ADHD a narkolepsie u dětí. Je to vlastně methamfetamin pro děti. Neuvěřitelný co všechno ty děti dneska mají. Já si musel v mládí vystačit s kanagonem a čikuli.

www.facebook.com/vanessa.ebm

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.