chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor teh(A)nu a Neural Corrosion: O cestě po experimentálních stezkách v ulicích malého města (16. 04. 2014, 22:00)

MusicZone | rozhovor teh(A)nu a Neural Corrosion: O cestě po experimentálních stezkách v ulicích malého města (16. 04. 2014, 22:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (16. 04. 2014, 22:00) teh(A)nu a Neural Corrosion: O cestě po experimentálních stezkách v ulicích malého města

neural

teh(A)nuNeural Corrosion. Dva už poměrně zkušené home experimentátorské elektro projekty, za kterými skrývají jedna z nejaktivnějších postav orlovské D.I.Y. scény kolem klubu Futra Dan (teh(A)nu) a dlouholetý experimentátor a fanoušek a znalec nejen světové elektro scény Martin (Neural Corrosion). Oba tihle chlapíci se rozhodli vydat společný 10 palcové vinylové split album svých projektů, které by mělo v nejbližší době vyjít! "Neural Corrosion na straně jedné odhaluje elektronická temná zákoutí protkané svým způsobem naléhavě zasněnými kytarovými linkami. Teh(A)nu na straně druhé láme znechucenost se současným světem a naději na svět lepší." Takhle o sobě píší v materiálech k singlu. A další spoustu zajímavých informací nám tihle muzikanti popovídali v rozhovoru.

Oba hrajte experimentální muziku. Čím vás baví zrovna tahle tvorba, co vám dává a jak jste došli zrovna k tomuhle druhu hudebního vyjádření?

Martin: Já osobně se snažím dělat takovou hudbu, kterou bych sám chtěl poslouchat (i když to prakticky nedělám). Dělám hudbu tak, jak si myslím, že by měla znít. Experimentování v hudbě je něco, co mě dokáže na první poslech zaujmout, chytnout mou pozornost a nepustit, proto se sám tak nějak automaticky snažím tímto přístupem okořenit vlastní tvorbu.

Dan: Dává mi to to, že mně to baví hehe, ale jak jsem k tomuhle hudebnímu vyjádření došel? Vždy mne bavilo zkoušet nové věci a experimentovat, ale "jen" hudebním vyjádřením bych to nenazval, coby člověk, který vyrostl a stále se pohybuje v podzemním diy punku je pro mne hudební vyjádření jen jednou z části celku, tou neméně podstatnou částí je pak vyjádření názorové (pro mně možná více důležitější než hudební složka) – v "hudbě", kterou dělám např. s teh(A)nu se kromě některých samplů text nenachází, takže to smýšlení vyjadřuji feelingem jednotlivých skladeb a když se člověk podívá na některé názvy mých válů, tak mu bude hned jasné, že to není žádná apolitická hudba a ani nikdy být neměla.

dann Na tohle se ptám všech experimentátorů. Tahle hudba se dá chápat jako jeden z druhů abstraktního umění, které tvůrci dává nekonečně mnoho možností... Kde je podle vás ale ta hranice, kdy je to pořád ještě "hudba" nebo hudební koláže, či jak to nazvat? Máte i nějakou svou vlastní pocitovou hranici, kdy poznáte, aby ten výsledek už nebyl vyložený úlet, troufnu si říct i hloupost, či experiment pro experiment?

Martin: Neural Corrosion už si za těch pár let existence vytvořil jakousi tvář, čímž došlo ke vzniku limitů, kam s tímto projektem můžu nebo spíše chci směřovat, a kam ne. Ale jinak obecně i silně abstraktní věci, kterým "chybí" základní hudební aspekty jako melodie, rytmus či nějaký vývoj, beru stále jako hudbu. U mě je zásadní, aby hudba byla zvukově zajímavá. Záleží mi více na sound designu než na struktuře.

Dan: Každý si ty hranice určuje sám v sobě, takže je to na každém. Pokud jde o mně, tak ta nekonečnost možností na jednu stranu otevírá netušené obzory, na druhou stranu může paradoxně svázat ruce, protože se v ní lze lehce ztratit, proto se tak nějak poslední dobou posouvám k tomu, že dělám všechno jednodušeji, bez mnoha fingrlátek atd.

V přípravě je váš společný 10palcový split. Co na něm z vaší tvorby najdeme, kdy vyjde, kde se bude dát sehnat a spolupracují s vámi na tom třeba i další lidé ohledně grafiky obalu atd. nebo to všechno bude čistě jen vaše práce?

Martin: Z mojí strany se na splitu objeví skoro desetiminutová skladba Spiral Down, která by měla být zásadní součástí připravovaného třetího alba. Vybral jsem ji proto, že cítím, že se jedná o můj nejsilnější počin vůbec, a že v jistém smyslu zahrnuje vše, o čem Neural Corrosion je.

Dan: Z mé strany tam bude více fláků poskládaných do jednoho setu, podobně jako tomu bylo na split kazetě Schaffer/Teh(A)nu, oproti tomu to je ale o něco temnější. Mělo by vyjít 20 kusů lathé-cut desky, které bude vyřezávat Adrik z punkgen.sk, obal by měl mít na starost Honzin ze Swamper Alternative Wear a bude to vyvedeno sítotiskem. Vydáme si to vlastními silami.

Na takový parádní kousek nezbývá, než se hodně těšit! Další nahrávky vašich projektů si už teď lidi můžou poslechnout a odkazy na vaše stránky najde každý na konci rozhovoru. Vystupujete s teh(A)nu či Neural Corrosion i živě? A pokud ano, jaké koncertní možnosti využíváte?

Martin: Živě jsem nikdy nevystupoval. Neural Corrosion byl vždy zamýšlen hlavně jako studiový projekt. S myšlenkou živého vystupování si často pohrávám, ale momentálně na to nemám lidi, čas, vybavení ani finanční prostředky.

Dan: Živě jsem vystupoval, ale teď už jsem dlouho nikde s teh(A)nu nehrál. Po pravdě mi to s tímto projektem asi i vyhovuje, alespoň prozatím. Když jsem ale preludoval, tak jsem měl připravenou základní strukturu a pak si s tím živě hrál, improvizoval atd. Reakce byly různé, některé akce byly super, jindy jsem některé lidi asi dost nasral haha. Jednou dokonce přišel týpek s airsoftovým samopalem, že vystřílí klub.

Samotnou muziku doma tvoříte jen pomocí počítače, nebo používáte i další krabičky a nástroje?

Martin: Mojí snahou je, aby tvorba zněla co nejvíce organicky, proto používám spoustu skutečných hudebních nástrojů tam, kde mi to mé prostředky dovolí. Nedávno jsem si dokonce pořídil analogový monofonický syntezátor, čímž se chci do určité míry zbavit nutnosti používání softwarových simulací takových nástrojů.

Dan: V začátcích jsem používal Korg EMX-1 a Kaosspad, teď většinou počítač, někdy kontaktní mikrák atd.

neural2 Máte ještě třeba i další projekty a kapely, které byste rádi představili?

Martin: Už delší dobu připravuji první album pro můj boční projekt Cairnem, který bude zaměřen na volnější, instrumentální a dá se říct i abstraktnější hudbu. První album by se dalo nejspíš zařadit do škatulky dark ambient, ale nechci se s tímto projektem omezovat na jediný žánr. Album je založeno na manipulaci několika zdrojů zvuku. Jedná se zejména o piano, staré 7" singly, které jsem objevil na půdě rodinné chalupy, a různé mnou pořízené nahrávky z terénu.

Dan: Pár jich je. Hraji ještě v Rosa Parks, což je hardcore punk, pak hraji s Hledáním, což je folk, dále Elfarran – downtempo/dub, A.V.T.K.S.N.S. - industrial noise, teď dodělávám nahrávky na koncepční album věnující se vyhynulým druhům za poslední čtyři roky a je to více do temného ambientu (jak jinak, s takovým tématem asi žádnou rozjuchanou ska desku nečekej), pak jsem součástí Sedmé generace – hip/hop a ještě dělám takovou elektronickou pohodičku B12. Všechno to najdete na bandzone, nebo bandcampu. Ono i když to může vypadat žánrově docela rozstřeleně, tak ve skutečnosti je to všechno anarchopunk hehe. Můžete mrknout na diysceneorlova.bandcamp.com, což je takový archív orlovských diy projektů a kapel a všechny nahrávky tam jsou volně ke stažení.

Jak už to většinou bývá, lidé obvykle hudbu nejen tvoří, ale zároveň jsou sami i hudebními fanoušky. Podělte se s námi, které desky a kapely považujete třeba za vaše "zásadní"? A stejně tak, máte i nějaký objev, kapelu, projekt, desku nebo třeba i koncert, které vás zaujali poslední dobou?

Martin: Těch zásadních desek je u mě tolik, že se je ani nebudu pokoušet uvádět. Už několik let vždy kolem prosince sepisuju nejlepší v daném roce vydané věci, které jsou k naleznutí zde. Kdybych měl ale vybrat jeden jediný hudební projekt, který mě nejvíce v posledních letech ovlivňuje, byl by to Autechre. Pro všechny milovníky experimentální elektroniky můžu doporučit jejich poslední full length počin Exai a na něj navazující EP s názvem L-event, které vyšly minulý rok a já osobně je řadím mezi to nejlepší, co tato formace kdy vytvořila. Co se týče letoška, zatím těch zajímavých věcí nebylo moc, ale za zmínku určitě stojí výborný Untold - Black Light Spiral. Jo a těším se na nové Swans, ti určitě nezklamou.

Dan: Zásadní kapely, hmm. Bez debat Crass a vůbec prakticky celá vlna britského peacepunku, určitě Sin Dios, Nausea, od nás Heartline, Mrtvá Budoucnost a spousty dalších. Poslechněte si Cácory, za chvilku budou mít nahráno, tak se to určitě někde objeví, jinak něco od nich najdete na youtube. Objevem posledních dní je Noisesurfer, najdete ho na bandcampu, týpek ze Špáňa a valí takový ambientní meditační noisíček a ze Špáňa jsou taky Accidente, skvělý melodický anarchopunk klasické španělské prdelnakopávající školy. Z českých band, pokud jste do punku, čekujte Aliusterra, Apolita, či Bad Age. Z hipce dávejte Mc Kolonu, Fakné, Potmě. Z koncertů bych vzpomněl až rituálně magické vystoupení Adama aka Aran Epochal v noci na zasquatovaném bunkru v lese za Pardubicemi.

Baví vás třeba i některé jiné druhy umění, než je hudba? Věnujete se sami i jiným uměleckým žánrům, nebo jste jejich fanoušky? A pokud ano, přispějte třeba vašimi zajímavými tipy i z těchto oblastí...

Martin: Kromě hudby se okrajově zabývám fotografií a grafickým designem, ale to jen zase v oblasti hudby pro účely zpracování bookletů a cover artů, které jsou pro mě důležitým prvkem prezentace mé tvorby. Z fanouškovského pohledu mě zajímá spousta druhů umění. Mám rád hlavně surrealismus ve všech možných podobách – výtvarné, filmové, literární a dalších.

Dan: Samozřejmě, rád čtu, koukám na filmy i kolem sebe hehe. Literatura - většinou mám rozečtených x knih a k tomu dalších x zinů haha. Co se výtvarna týče, tak mám rád například věci od Daniela Dangera, Edouarda Riou, inkoust pod kůži mám taky hodně rád, mrkněte na práce od Melanie z kodaňského Meatshopu, lidí kolem belgického studia La Boucherie Moderne, L´art du Point, Toko Loren, Expanded Eye, věci od Yanna Blacka, Jeffa Palumba či Lionela Fahyho, Bouits, od nás Marie Kraus, Jan Mráz, Ondrash. Z pohybujících se obrázků mne v poslední době uchvátil severský seriál Bron/Broen (most).

dann2Na závěr se vrátíme domů. Oba jste součástí poměrně bohaté orlovské scény. Myslíte si, že umělce vašeho typu hodně ovlivňuje i prostředí a okolí, ve kterém žije? A pokud ano, v čem konkrétně se tohle třeba odráží ve vašem samotném hudebním vyjádření?

Martin: Myslím si, že člověka ovlivňuje vše, s čím se v životě setká nebo setkal, ať už jde o lidi, situace nebo prostředí. Takové věci ať chceme nebo ne do určité míry ovlivňují i tvorbu. Nejsem však schopen říct, v čem konkrétně na mě mají vliv zrovna orlovské ulice.

Dan: Podle mě každého ovlivňuje prostředí, ve kterém vyrůstá, žije a pohybuje se a určitě mne ovlivňuje každodenní realita toho, co kolem sebe vidím a zažívám. Orlová je prakticky jen panelové sídliště, protože téměř celé staré město je pod zemí, takže město je tak nějak vytrženo ze své vlastní historie, s prací to tady taky není zrovna v pohodě, stejně jako se vzduchem, který tady dýcháme. V Orlové máme na třicet litrů obyvatel (kterých stále ubývá), 9 supermarketů a nespočet heren. V mnoha lidech se frustrace namísto kritického myšlení a hledání skutečných příčin problémů přetavuje do stupidního anti-ciganismu a svalování viny za své posrané životy na jiné. Na druhou stranu je pravdou, že tady máme docela dost zeleně a už to taky není ten šedý betonový kentus, jako před x lety a hlavně, což je pro mě hodně důležité, je tady Futra, která je takovým středobodem podzemí v Orlové. A to všechno člověka nějak ovlivňuje a promítá se to do tvorby. Díky ti Richarde za prostor k vyjádření! Go vegan!

teh(A)nu: bandzone.cz/tehanu

Neural Corrosion: www.neuralcorrosion.com

Klub Futra: www.futra.cz

Stránky plné punku, elektroniky a dalších z hodně pestré a zajímavé orlovské D.I.Y. scény: diysceneorlova.bandcamp.com

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.