chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor Thoola: O tom, že mazání stop je přirozenější, než jejich přidávání... (19. 05. 2014, 19:00)

MusicZone | rozhovor Thoola: O tom, že mazání stop je přirozenější, než jejich přidávání... (19. 05. 2014, 19:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (19. 05. 2014, 19:00) Thoola: O tom, že mazání stop je přirozenější, než jejich přidávání...

thoola

Thoola. Pět let existence, dvě EP, přirozený přechod od folkového zvuku k dnešnímu barevnému kytarově nezávislému pábení s cellem a holčičím zpěvem, vše dochuceno lehkou psychedelií i příjemně kavárenskou uvolněností. Právě v těchto dnech si kapela vydává hodně povedené a vyzrále znějící eponymní debutové album. Pro musiczone určitě jeden z letošních objevů a také dost důvodů popovídat si o všem kolem kapely se zakládajícím členem, kytaristou a také producentem samotného alba, Martinem Pípalem. Křest alba se pak koná už ve středu 21. května v pražském Cafe V Lese.

Thoola začínala před pěti lety spíše coby folková kapela, váš zvuk se ale nakonec takhle rozkošatil a rozevřel se i dalším vlivům. Jak tenhle zvukový vývoj probíhal a kdo nebo co má na něm největší podíl?

Jeden důvod byl, že od nás odešel perkusionista a zakládající člen Sam a my si jako impuls do další práce nabrnkli basistku a postupem času i bubeníka, takže bylo po pár zkouškách jasný, že s ryze akustickou hudbou končíme, i kdybysme nechtěli :-). Přerod pak završil i fakt, že se mi rozpadla moje další kapela, ve které jsem realizoval většinu nápadů, a tak jsem je přirozeně začal nosit do zkušebny.

Právě teď vám vyšlo debutové album, které je už k poslechu na thoola.bandcamp.com. Vydáváte album i v nějakých fyzických podobách, vinyl, nebo CD?

Přemýšleli jsme o vinylu, ale poté, co nám přišlo emailem několik kalkulací, jsme trochu přibrzdili :-). Není to zrovna levná záležitost a ani nejsme momentálně ve fázi, že bysme hráli každý týden a mohli desky prodávat na koncertech, takže jsme udělali pár set kusů na CD a desku pověsili zdarma na web.

thoola obal Mě baví, že tenhle váš velký debut i pěkně hraje po zvukové stránce, jsou tam dotažené i aranže a tyhle věci. Jak dlouho jste s těmi songy pracovali, než jste si řekli: je to OK, tohle jdem nahrát? A nakolik jste s tím vším pracovali třeba i ještě ve studiu?

Něco už jsme hráli naživo, některé písně se rodily průběžně od minulého léta, přičemž největší kus práce a rozhodnutí, že do studia vlezem, padlo klasicky na víkendovém soustředění na chalupě později v zimě, kde jsme udělali tři nový songy a už se nám začala na papíře rýsovat zajímavá desítka skladeb, která měla jisté dispozice fungovat spolu pohromadě na desce. Nahráli jsme si i několik demáčů a na těch pak začali experimentovat s aranžema. Ve studiu jsme pak při mixu měli ve většině skladeb spoustu stop a začali postupně vyhazovat, což je pro mě momentálně mnohem sympatičtější přístup, než přidávat.

Ty aranže a zvuk je čistě dílem kapely, nebo s vámi spolupracovali i někteří lidi mimo kapelu? Jinak, producentem samotné desky jsi ty, tedy člen kapely. Je to pro to, že jste nenašli jiného vhodného člověka, nebo jste ho ani nehledali a chcete si všechny tyhle věci šéfovat jen vy sami? Ptám se, protože podle mě je role producenta docela důležitá, ale často se setkávám s tím, že u nás v Česku i pořád jaksi nedoceněná...

Chtěl jsem využít vlastních zkušeností z ostatních projektů a udělat si to všechno s kapelou sám. A s pomocí Zdenka Šikýře samozřejmě. Navíc jsme chtěli začít co nejdřív a pochybuju, že by nějaký potencionální producent okamžitě kývnul, když bych ho oslovil z pozice neznámé kapely po emailu :-). Nevím, ale mám pocit, že to tak nefunguje a spíš se lidi musí potkat někde osobně nebo na akci. A taky pořád věřím tomu, že pokud máš dobrý song a jistou vizi, jak ho chceš udělat a zaranžovat, bude to fungovat i s prázdnou producentskou židlí.

Jak už jsi říkal, na zvuku desky se jistě podepsalo i to, že jste zvolili jedno z nejkvalitnějších studií u nás. Nahrávalo se to v Hostivaři u Zdeňka Šikýře. Šli byste do téhle desky i za více lo-fi podmínek, nebo jste právě čekali a třeba si i spořili na to, abyste si mohli tohle všechno dovolit a vydat desku právě takhle dotaženou?

Do Hostivaře chtěl jít náš bubeník Kuba, protože se se Zdenkem trochu znali a původní záměr byl nahrát tam jenom bicí. Já jsem zpočátku chtěl tu desku trochu víc špinavou, takže horším podmínkám, o kterých mluvíš, bych se vůbec nebránil. Pak jsme ale po prvním nahrávacím víkendu smíchali první verzi songu Heart Loss a líbilo se nám to natolik, že jsme hned druhý den kývli udělat to celé tam. Takže lo-fi špína, se kterou jsem koketoval, byla v mžiku spláchnuta velkým zvukem a bude muset počkat na realizaci v rámci budoucích desek. Ještě je potřeba zmínit, že v momentě, kdy jsme toto vše řešili, nám jeden mecenáš přiklepnul finanční výpomoc :-).

THOOLA HJRAJE 3 Co koncerty? Pojedete v rámci vydání desky nějaké? A taky, jak je dnes složité pro poměrně mladou kapelu koncerty shánět? Přijde mi, že pokud kapela není součástí nějaké "scény" nebo nemá prachy na to, aby si mohla dovolit pronajímat kluby a koncerty si tak sama zařídit, je to asi hodně těžký. Jak to má v téhle oblasti Thoola?

Odehráli jsme několik koncertů na jaře a kromě křestu desky tuto středu víc zatím neplánujeme. Začne letní sezona, kluby zavřou a budem se pomalu orientovat na rezervování koncertů na podzim, což dá dost práce. I jako mladá kapela si ale koncert zařídíš snadno, hlavně v Praze. Problém je v tom, že nechceš hrát dvakrát do měsíce v Praze na tebou organizovaným koncertě :-). Tady se pak nabízí otázka, jestli je v Praze vůbec nějaká scéna a kde je její hub, tedy místo, kde se lidi můžou potkat, navázat kontakty a začít spolu dělat koncerty nebo na čemkoliv dalším kolem muziky a umění spolupracovat.

Mě baví i klip k songu Heart Loss z nové desky, který je natočen jako jeden dlouhý záběr na hrající kapelu. S tím nápadem přišel kdo? A nakolik je vůbec podle vás pro kapelu důležitá i celá tahle vizuální prezentace obecně? Klipy, obaly alb a tyhle věci. Řešíte to nějak hodně? Mě třeba vizuály kapel docela baví, ale zároveň vím, že to stojí taky dost času a námahy a taky, hodně kapel u nás na tohle někdy docela kašle.

S nápadem přišel Ondřej Bojo, co pro nás už předtím jedno video udělal. Tušili jsme, že by to dohromady se vzletností Heart Loss mohlo na jeden záběr fungovat, jenom jsme potřebovali najít to pravý místo na natáčení. Matěj z kapely pak navrhnul udělat to v ateliéru v Karlíně u jeho kámoše Aliho, tak jsme se tam jeden večer sešli a hned nás zaujal jeden divnej obraz na zdi, medvěd držící ve hnátách rybu, kterej jsme si posléze vybrali na obal. Bylo to spontánní a hodilo se to do konceptu s videem, kde jsou v pozadí další Aliho obrazy. Ne vždy je cesta k obalu a vizuálům tak přímočará, ale tentokrát jsme to měli během jednoho večera vyřešený.

Asi je blbý se ptát hned teď v době vydání desky, ale přeci jen. Máte třeba už teď i nějaké další plány a představy, kam by se zvuk Thoola mohl dát vyvíjet a posouvat nebo v tomhle chcete momentálně spíše odpočívat a užívat si prostě jen hraní nové desky a pilování koncertního zvuku kapely?

Určitě bych se rád nějaký čas věnoval promazávání toho pětičlenného soukolí a piloval zvuk naživo. Mám v plánu přesvědčit Matěje, aby v některých písních odložil cello a hrál na kytaru, protože někde druhá kytara citelně chybí. Anebo to třeba bude Zoja, která "jenom" zpívá. Oba dva trochu na kytaru hrají. Jak já s oblibou říkám.. na koncertě škoda každé ruky, co na nic nehraje... :-).

A na závěr jako vždy se mnou. Hudbu předpokládám nejen tvoříte, ale taky posloucháte. Dáte nám své vlastní tipy na kapely, interprety, desky, které vás třeba nejvíce baví a ovlivnily? A co naše domácí scéna? Sledujete ji? Máte tady nějaké spřízněné kapely, nebo i nové objevy z poslední doby?

No jasně... posloucháme jak diví, i když asi dost rozdílný věci... Markéta s Kubou si třeba po nocích jedou takovej nóbl grindcore jejich Marušky. Co se mě týče, já poslouchám poslední dobou mnohem méně, ale o to soustředěněji, hlavně doma. Baví mě poslouchat celý desky od menšího počtu kapel a dát jim víc času, než letmý poslech říznutý hučením tramvaje někde po cestě do práce. To mě nebaví. Takže momentálně u mě jedou Women – Public Strain... to když jsem si donesl a poprvé pustil, tak jsem si říkal, že tolik špíny, echa a falešných lo-fi vokálů zahrabaných hluboko v mixu nestrávím... a teď je to po desatý večer tutovka!!! Potom deska Savages – Silence Yourself mi na mých reprácích pořád připomíná, že deska může být lepší, než koncert. Ten zvuk je návykovej! A minulý podzim jsem strávil intenzivně ve společnosti Billa Callahana, jehož poslední tři LPčka se na gramci nezastavila a já si pak kvůli němu udělal výlet do Londýna na koncert, během kterýho jsem ale málem v poslední třetině usnul, protože jsem ten den nachodil asi 20 kiláků po městě. Ale Dream River, hlavně druhá strana, na doma ráj. No a pak samozřejmě Godspeed... ale to bych ti tady taky mohl začít vyprávět, že se pravidelně potřebuju napít ze sklenice vody... Nejlepší živák ale patří Thee Oh Sees na OFF! minulý rok. To se jen v kotli rozhoupala ta dřevěná podlaha a pak už to bylo celý kosmický...

No a z té domácí scény, tam je taky hodně věcí, co se mi líbí a pravidelně jsem poslouchal a leckteré měl možnost vidět hrát. Celkově to jde, myslím, dost nahoru! Poslední Houpací Koně, Planety /boží kytary!!!/, Manon Meurt, chystám se udělat si čas na novou desku od OTK... a ještě Microwave Cowboys, co s náma hrajou ve středu... oni jsou už starý a líný udělat alespoň jednu nahrávku, která by tady po nich zbyla, ale ty chlápci by to pro sebe a dobro český scény měli udělat, protože minule mě naživo sundali jako nikdo.

thoola.bandcamp.com

bandzone.cz/thoola

www.facebook.com/Thoola

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.