chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor White Wigwam: O tom, že i ten největší experiment je vlastně pořád jenom rock n roll (16. 06. 2014, 22:00)

MusicZone | rozhovor White Wigwam: O tom, že i ten největší experiment je vlastně pořád jenom rock n roll (16. 06. 2014, 22:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (16. 06. 2014, 22:00) White Wigwam: O tom, že i ten největší experiment je vlastně pořád jenom rock n roll

www hlacvni

"Svou minimalistickou rytmickou elektronikou dokáže vystavět působivé zvukové prostředí, evokující temnou nehybnou diskotéku ukrytou za tajnými dveřmi ve venkovském hotelu, jehož stěny jsou obložené světlým dřevem a parožím...". Jedno z nejvtipnějších hudebních přirovnání, co jsem četl, ale vlastně i docela sedí. Řeč je o White Wigwam (dříve Black Wigwam), jednočlenném projektu chlápka, kterého můžete znát i z kapel jako jsou naše temně ambientně-industriální legenda Kaspar von Urbach. Dnes je krom WW členem další parádičky našeho hudebního podzemí, psychedelicky drásající a s kytarami a zvukem experimetnujcí Rouillex, a také hraje na basu v garážovém rock n rollu Pretty Old Sound. My se ale v úvodu rozhovoru vrátíme k samotnému White Wigwam, který svou zatím poslední stopu zanechal v podobě singlu 8, což je parádní a vskutku "nehybný" track s atmosférou někde tam, když se horor pomalu dostává do obrátek a vy furt napjatě čekáte, kdy vás vyleká hlavní set.

White Wigwam, dříve Black Wigwam. Souvisí ta změna barev nějak třeba se zvukem, nebo filozofií projektu, nebo šlo čistě jen o "kosmetickou" úpravu názvu?

Spíš kosmetika. S WW se dá navíc graficky pracovat lépe, než s BW. Jinak, těžko říct, jestli je bílá lepší než černá. Se zvukem to ale nesouvisí vůbec, ten se mění neustále. A jeden koncert jsem odehrál i jako One Handed in Wigwam, to když jsem měl zrovna natrženej sval na ruce, nebo co jsem to vlastně měl...

Ty děláš experimentální muziku, hraješ ale také Pretty Old Sound, což je garážový rock n roll. Jak jsi tedy vlastně s muzikou začínal?

Začínal jsem klasicky. Nějakej metal, EBM...

www2jka A když teď děláš muziku ty sám, vnímáš při tvorbě velké rozdíly mezi tím rock n rollem s Old Pretty Sound a tím, co děláš ve White Wigwam, nebo před tím v Kaspar von Urbach či s Rouillex?

Jedinej rozdíl vnímám mezi hraním sám vs. kapela. Hrát sám na pódiu je pro mě pořád dost zvláštní pocit. Jinak je to všechno pořád rock n roll.

Na tohle se ptám úplně všech hudebníků, kteří se rozhodli po té nesmírně široké cestě experimentální hudby jít. Ty možnosti jsou tady opravdu nesmírné a mantinely de facto žádné. Máš v sobě ale i nějaké výstražné světýlko nebo jiný "hlídací mechanismus", který ti řekne, že tady už to přestává dávat smysl a je to spíše experiment pro experiment nebo úplná blbost, nebo tyhle věci vůbec neřešíš a dáváš to tam vše naprosto volně, jak to s tebe jde?

Jo, mám to právě takhle a trvá mi někdy dost dlouho, než najdu přesně to, co potřebuji. Poslední moje zkoušky se třeba zvrhávaly v dost slušnej 80s synth. Ne, že by mě to nebavilo, ale hrát to před lidma, to úplně nechci. I když možná i na to taky někdy dojde.

aysv White Wigwam vydal naposledy loni track 8. Chystáš nějaké další vydávání i během letoška?

Letos vyjde kazeta s třema věcma, doufám, že tak do měsíce by to mohlo být venku. Teď ji masteruje Lobo (tedy aspoň doufám, dával jsem mu ten matroš na disku, kde je asi tera filmů, tak jestli spíš nekouká na filmy.). Bude to pak i na bandcampu ke stažení a kazet by mělo být asi 60 kusů.

Diskografie White Wigwam obsahuje i záznamy live setů. Nakolik jsou pro tebe koncerty důležité? A také, máš raději spíše volnou atmosféru, kdy je každý koncert ojedinělý děj improvizování a přizpůsobování zvuku a dalších věcí momentální náladě a atmosféře, nebo volíš raději důkladnou přípravu předem a pak se snažíš, aby vše klapalo podle předem připraveného scénáře?

Koncerty připravuji. Improvizovat moc neumím. Ale vzhledem k tomu, že nehraji moc často, připravuji samozřejmě na koncerty pokaždý něco jinýho a nezasekávám se na jednom setu. Krom turné samozřejmě, kde je to pro mě trochu složitější.

Na webu tvého domácího labelu Klangundkrach jsem se dočetl, že krom White Wigwam, se právě teď podílíš i na dalších projektech. Můžeš prozradit, o co jde a kdy se třeba můžeme těšit na další živá vystoupení nebo nosiče?

asdf Po delší pauze jsme se sešli zase s Rouilleux, teď v trochu skromnější sestavě. Začli jsme pracovat na novejch skladbách a proběhlo i jedno nahrávání, o který se postaral Tomáš Procházka. Brzy vyjde kazeta s 8 věcmi na Klangundkrach a Letmo. Kromě toho ještě hraji na basu v už zmíněných Pretty Old Sound s Dimitarem Dimovem a Jorge Boehringrem.

A závěrem jako vždy se mnou. Můžeš nás inspirovat a rozšířit hudební obzory menším osobním seznamem tvých nejoblíbenějších kapel, projektů, desek, umělců a podobně?

Z těch experimentálních věcí mě ovlivnily takový ty klasiky, Psychic TV – Mouth Of The Night, Coil – LSD, starý Swans, Current 93. Nemám vyloženě nějakej top, pro jedny bych zapomněl na druhý… Když ale teď kouknu do winampu, jsou tam Chramps – Down Like Gold, Nick Cave – Push The Sky Away, Liars – Mess, Blue Daisy – Psychotic Love, Girrafage - Needs, Arrws vs Giggs - Refix, Zombie rave od Mater Suspiria Vision, David Lynch - Crazy clown time + Big Dream a živáky The Cure ze začátku 80. let.

A úplným závěrem. Jako český hudebník a tvůrce jistě sleduješ i naši domácí scénu. Co tě tedy nejvíce posluchačsky baví od nás a máš třeba poslední dobou i nějaké zajímavé objevy, které ti udělaly radost?

Celkem mě chvíli bavila deska Doom na kraji lesa od Piča z hoven. Na živo jsou skvělí Lightning Glove, No Pavarotti, At Bona Fide, LO/VE, Sister Body, Střed světa, Mooncup Accident a lidi z NAAB dělají na živo taky dobrej vejvar.

White Wigwam: whitewigwam.bandcamp.com

Rouillex: music.rouilleux.net

Pretty Old Sound: bandzone.cz/prettyoldsound

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.