chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor Tape-ty: Rádi budujeme spíše důvěrnejší vztahy (01. 09. 2014, 14:00)

MusicZone | rozhovor Tape-ty: Rádi budujeme spíše důvěrnejší vztahy (01. 09. 2014, 14:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (01. 09. 2014, 14:00) Tape-ty: Rádi budujeme spíše důvěrnejší vztahy

tape-ty

Heslo: "Nemalujeme, tape-tujeme." Ne nebojte, o interiérech tenhle rozhovor rozhodně nebude. Tape-ty jsou totiž poměrně novým jménem do naší labelové rodiny. Dělají je Tomáš a Jakub, jinak též členové moravského nářezu Unna či kapely Baalzac. Tape-ty své interprety vydávají na kazetách a jsou mimo jiné i nádhernou ukázkou, jak široký pojem slovo hudba je. Zatímco Unna je takřka noise kytarový nářez, Tape-ty vydávají zajímavé věci z naší experimentální a avantgardní scény.

Nazvali byste Tape-ty klasickým kazetovým labelem, nebo chcete jít i trochu jinou cestou? Tedy, půjde vždy jen o vydavatelské aktivity, nebo chcete kolem muziky a umění dělat třeba i další věci navíc?

Tomáš Niesner: K první otázce: ano i ne. Naše snahy od počátku směřovaly k tomu vydávat jednoduše ty věci, o kterých si myslíme, že si to zaslouží, resp. že se jim nedostává tolik pozornosti a chtěli bychom je trochu vynést ven na světlo. Na druhou stranu jsme byli vždycky hnáni nějakým nutkáním dělat věci trochu jinak, což platilo i v tomto případě. Nechtěli jsme někomu jednoduše poskytovat jednostrannou službu. Šlo nám o vzájemné propojení mezi vydavateli a kapelami a setření jakýchkoliv hranic a hierarchie. Prvotní idea tedy byla taková fungovat určitým způsobem jednotně, rozhodovat o věcech kolektivně. Časem ale zjišťujeme, že to není úplně tak snadné, jak jsme si původně představovali. Tape-ty jsou tedy pro nás i v tomhle ohledu určitým experimentem, který se prostě přizpůsobuje dané situaci.

Jakub Šimanský: Naše ambice zatím směřují k vydávání, což je pro nás nutno říct zcela nová záležitost, která ještě vyžaduje určité osvojení. Všechno kolem toho se teprve učíme za pochodu. Děkujeme tedy všem, kdo pro to mají pochopení. Musím ale přiznat, že v hlavě máme spoustu dalších nápadů, které bychom ještě rádi v souvislosti s Tape-tami zrealizovali. Určitě není jistý, že bychom chtěli zásadně zůstat jen u vydávání hudby. Třeba díky mé dlouholeté přítelkyni, která nám pomáhá ohledně "artworku" Tapet (viz obal splitu Sajtban/Sítě), se tak nějak trochu dostávám pod kůži výtvarnému umění. Sama totiž tvoří skvělé věci, které se mně líbí a přitom se zatím nemá jak prezentovat, vystavovat nebo dát o sobě vědět, takže bych jí časem rád dal na Tape-tách prostor. A posléze samozřejmě i jiným lidem a projektům, u kterých by motivace ke spolupráci byla oboustranná.

Povězte nám teď prosím něco o historii Tape-ty. Kdy to celé vzniklo, co tomu předcházelo, kde jste třeba sbírali zkušenosti kolem muziky před tím a jak pak vznikl plán na tenhle projekt? A kolik lidí vlastně tvoří základní jádro?

sajtban-obal Tomáš: Myšlenka utvořit "label" sahá trochu hlouběji, než první debaty na toto téma, které se započaly někdy koncem léta 2012 v souvislosti s návratem do zkušebny, kde jsme před několika lety zakládali kapelu a s tou stejnou kapelou se vraceli na místo činu. Za tu dobu se nám v autě nahromadilo pár kazet, které jsme na cestách poslouchali. Celý ten rok jsem procházel zoufalým neklidem, který souvisel s nenaplněnou touhou být více aktivní, a hraní v kapele mi začalo připadat jakoby čím dál tím více sobecké. Kolik energie od lidí například vyžadovalo to, abychom si někde zahráli. Chtěl jsem tedy začít věci určitým způsobem vracet a vydávání mi přišlo jako skvělá možnost. Spolu tady s odvěkým kamarádem a spoluhráčem Jakubem jsme tedy ve zmíněném období začali promýšlet celý koncept a posléze kontaktovat první kapely.

Jakub: Jádro Tapet tvořím tedy já a tady Tomáš. Pro ty, kterým by to pomohlo, jsme ještě hudebně aktivní v kapelách Unna (vydáváme na labelu MamaMrdaMaso) a Baalzac, který je zařazen v družbě Tapet. Právě díky množství koncertů s těmito kapelami, jsme navštívili plno zajímavých míst a setkali se s tolika zajímavými lidmi, díky kterým jsme získali spoustu inspirace, zážitků, zkušeností a informací, které jsme určitě chtěli zužitkovat i nějak jinak než jenom hraním v kapele. A to první, na čem jsme se zásadně shodli, bylo, že chceme právě hudbu vydávat. Všechno pak vykrystalizovalo koncem minulého roku díky spojení této naší společné myšlenky a zpozorování pár zajímavých hudebních počinů, které jsou tak nějak na začátku cesty, nejsou nikde zařazeny a u kterých by sakra stálo za to, mít jejich nahrávku. Se všema jsme se zkontaktovali a po oboustranném souhlasu s naší vizí se posbírali nahrávky, nechali vyrobit kazety a obaly, založil jsem web, stream a Tape-ty byly jednoduše na světě.

Můžete teď představit, co vše dosud Tape-ty vydaly a říci i více slov o každém umělci a kapele?

les kazeta Společný cíl vydat kazetu spojuje kapely v naší družbě. Doposud se jedná o dvě vydání. Na první kazetě se představili dvoučlenní Les s jejich debutem Marianskohorsk. Les považujeme za jeden z nejlepších elektronicko-ambientních projektů u nás. Velice zajímavým způsobem také pracují s pořízenými nahrávkami v terénu, které pak komponují do výsledných skladeb a potvrzují tak jejich skutečnou identitu. Les mohou připomínat například některé elektroničtější polohy Jesu nebo jejich oblíbence Aidana Bakera z Nadja. Na Marianskohorsk se také nachází zremixovaná skladba Holy Tears od Isis.

Druhou kazetou je split release. Obřadné setkání Sajtban a Sítě. Sítě jsou projektem Honzy Tomáše (také např. Tomáš Palucha), který vytváří podobně jako na jeho předchozí kazetě, která vyšla jako součást foto-zinu Spiritual Accidents, jedinečné drone skladby v duchu ryzího minimalismu. Pro příznivce sólových nahrávek členů sanfranciských Barn Owl jasná volba. Dvojice Sajtban pak gradujícími variacemi na klasické akustické kytary navozuje vysoce mystickou atmosféru. Rafała Marciniaka, člena Sajtban, mohou někteří znát z noise-rockových Enten og Eller, Tomáše Bolka pak z kultovních John Ball. Nápovědou pro charakter Sajtban mohou být jména jako Terry Riley, La Monte Young či Oldřich Janota.

Informace k těmto kapelám máme ještě v plánu doplňovat na webu www.tape-ty.cz, kde budeme také s vydáním následujících kazet odkrývat i další projekty, takže se určitě vyplatí jej sledovat.

Podle čeho si vybíráte věci, které Tape-ty vydají? Jsou to kámoši a známí, nebo chcete jít i cestou: tohle mě zaujalo, oslovím je a nabídnu jim kazetu u nás..? A hrajou zde třeba roli i jiné aspekty, než čistě hudební? Některé labely si třeba potrpí i na shodu třeba v estetice vydávaných věcí atd...

Zpočátku se jednalo o pět projektů, které se prostě v jeden moment takhle sešly. V každém případě tomu předcházel minimálně dřívější osobní nebo přátelský kontakt. Rádi budujeme spíše důvěrnější vztahy, což se ale podle nás nevylučuje s tím, že oslovíš někoho "zvenku". Důležité je, aby všichni přistoupili na naši snahu nedělat "produkty", ale opečovávané a ručně zhotovované limitované edice nahrávek.

Kazety jako nosič. Jaké jsou důvody jejich návratu? Je to "móda neobvyklosti" nebo má tenhle nosič podle vás i šanci na nějaké "velký" návrat? Přijde mi, že lidi už dnes klasické tape decky, kazeťáky a takhle moc nevlastní...

sajtban zabal Tomáš: A co walkmany? Hehe. Ne že bych si nějak stýskal, ale za tyhle úvahy moc daleko nevidím. Fakt netuším, jestli můžeme čekat nějaký "návrat kazet", ale hádám, že sotva. Začínáme být natolik smlsaní, že už nás ani nebaví hudbu stahovat a visíme jen na streamech, když budu trochu přehánět. My jsme ale nad tímhle moc nepřemýšleli. Kazeta je pro nás v tenhle moment jediný možný, dostupný a přijatelný analogový medium, na který hudbu zaznamenat a šířit ji ve fyzickým světě. Možná je ale odpověď částečně i v nostalgickým nádechu kazet. Patříme ke generaci, která prostě na kazetách vyrůstala. Spíš ale převažuje ta pragmatická úvaha: kazety si můžeme jaksi "dovolit". Není to natolik finančně náročné, aby nás to zruinovalo. Zatím. Charakteristický zvuk kazet pak beru jako příjemný bonus. Nejvíc nás na tom všem stejně baví možnost podpořit kapelu a projevit svoji kreativitu.

Jakub: Moje rozhodnutí pro kazetový nosič nestojí vůbec na základě se odlišovat nebo být originálnější, ale především proto, že kazeta nám dává ze všech hudebních nosičů nejvíce výhod, ať už je to pořizovací cena, vzhled, zvuk atd. Díky těmto přednostem jsem si tohle médium doslova zamiloval, hlavně nemusíme řešit tolik problému kolem výroby, když chceme něco vydat, tak celý proces ohledně výroby a zpracování kazet jde celkem rychle. Co se týče návratu kazet, tak věřím, že ve vodách nezávislého a d.i.y. vydavatelství uvidíme ještě jejich vzestup. Díky nadšencům jako je třeba David Šmitmajer z Headless Duplicated Tapes je tahle vize celkem hodně reálná. Problém může tak akorát nastat s "lidovou" (kazeťáky, walkmany, autorádia...) přehrávací technikou, která stárne a nová na trhu prakticky už není, jelikož mainstream se ke kazetám už nehlásí a náklady menších nezávislých labelů samozřejmě nemohou donutit výrobce, aby se vrátili zpět k vývoji a výrobě nových přehrávačů. A to může být nejčastější důvod, proč si lidi kazetu raději nepořídí. Mě ale tohle paradoxně nevadí, protože o to víc si vážím lidí, kteří mají o kazetu zájem.

Co pohled do budoucna? Chystají tape-ty ještě letos nějaké další vydavatelské aktivity?

Tomáš: Snad už můžu prozradit, že do konce roku chceme stihnout vydat Les Homosexuels. Myslím, že nejen my jsme ve velkým očekávání. Společně s dalšími labely bychom se pak měli podepsat pod plánovaný split Kurac a Vlněna.

Jakub: Tyto dvě nahrávky jsou pro nás úkol, který chceme do konce roku určitě splnit. To, co by bylo navíc, bude záležet na energii, přesvědčení, chuti a i financích, bez kterých to v některých fázích výroby bohužel nejde... Minimálně na příští rok pak máme s Tomášem jasnej plán probudit z hibernace náš již zmíněnej Tapeťáckej projekt Baalzac a dokončit tak první kolo výroby kmenových projektů Tapet.

Určitě jste nejen vydavatelé a muzikanti, ale i hudební fanoušci, takže závěrem jako vždy se mnou... Jaké jsou vaše vlastní nejoblíbenější kapely, projekty, umělci, desky a co vás třeba nějvíce zaujalo z nových věcí z těch co se objevily řekněme v posledních dvou letech? Máte třeba nějaký velký objev, ať již na naší nebo zahr. scéně?

sdsdfsdf Tomáš: Dva roky jsou poměrně velkej rozptyl a paměť slábne. Možná to bude znít jako otřepané klišé, ale opravdu teď nejvíc poslouchám ty kapely, které vydáváme. Rozhodně nejsem nějak posedlý hledáním a objevováním stále nové hudby, ale v poslední době jsem viděl spoustu skvělých kapel (určitě něco zapomenu), z českých třeba Nod Nod, Kalle, Kurac, Inheritance, Peleton, Tomáš Palucha, Hlinomaz, Superego Kid, Sin of Lilith, Andrea Rottin, Děti Deště… U zahraničních bych pak rád zmínil Rose Windows, Pillars and Tongues, Pontiak, Arbouretum, Sweet Cobra, Rabbits, Swans... Jakub mě určitě doplní...

Jakub: Materiálu na objevování je v dnešní době víc než dost, digitalizace médií, kterými se hudba šíří, posunula její tvorbu do oblasti vysokých čísel, kde dá člověku čím dál tím více práce ji roztřídit a určit. A to právě už i v konkrétních "žánrech" (alespoň teda pro mě, heh). Možná proto jsem se v poslední době docela zasekl na mé srdcovce a to americkém primitivismu, folku, vůbec na americaně jako takové a především na lidech jako jsou John Fahey a Takoma rec., Robbie Basho, Jack Rose, Roscoe Holcomb, Bert Jansch, John Renbourn, Leo Kottke, Harry Taussig...

Z těch současných pak třeba Glenn Jones, Daniel Bachman, Sean Proper, Chuck Johnson, Cian Nugent, Ryley Walker, Ben Chasny, James Blackshaw, Sir Richard Bishop, Bill Orcutt aj... Tyhle věci jsou spíše něco jako moje současné hudební obrození, které je úzce spojené i s mým osobním projektem pod vlastním jménem a které je momentálně ve "vývojové fázi". I když to možná nevypadá, má to vlastně celkem dost společného s tím, co mám rád i mimo tenhle "žánr". Určitě budu stát i za Tomášem, kterej tady vyjmenoval rozhodně jedny z těch nejlepších kapel, na který se dá tady u nás narazit! Z tuzemských sestav bych pak ještě doplnil třeba Or, Leto, Bugmen, Planety, Palahniuk, Depakine Chrono, Deceased Squirrel on the Phone, Prodavač aj... A zpoza hranic poslouchám asi nejčastěji věci z labelů jako Thrill Jockey, Denovali, Type, Exile on Mainstream, (ex)Takoma rec., Drag city, Dying for bad music, Root Strata, Immune rec., Handmadebirds, Anticon, Constellation, Kranky, Temporary Residence, Tee Pee, Latitudes aj.

Tape-ty: www.tape-ty.cz

Bandcamp: tape-ty.bandcamp.com

Facebook: https://www.facebook.com/tapety.spojeni

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.