chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor Radek Kopel (Eine Stunde Merzbauten, ex-Napalmed): Dělat co největší bordel, aby nenudil a měl i nějaký smysl (05. 11. 2014, 21:00)

MusicZone | rozhovor Radek Kopel (Eine Stunde Merzbauten, ex-Napalmed): Dělat co největší bordel, aby nenudil a měl i nějaký smysl (05. 11. 2014, 21:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (05. 11. 2014, 21:00) Radek Kopel (Eine Stunde Merzbauten, ex-Napalmed): Dělat co největší bordel, aby nenudil a měl i nějaký smysl

emster live Celých 20 let na scéně letos slaví Radek Kopel, který patří k největším osobnostem naší hlukové a experimentální scény a je znám jak u nás, tak i v zahraničí nejen z bohatého seznamu splitů a kolaborací s nejednou veličinou žánru. Modří vědí, že Napalmed. A vědět by také měli, že Eine Stunde Merzbauten se jmenuje současné pokračování této hlukově dobrodružné cesty. Nová Radkova kapela letos v červnu vydala své 1. album "7305", nyní přicházejí další členové a spolupracovníci a tvorba Eine Stunde Merzbauten si jde dál svou svobodnou cestou. Nejen toto jsme probrali jednoho večera, kdy jsme si dali sraz na jak sám Radek říká FuckBuku a vzniklo z toho tohle povídání o žhavé současnosti i mnohá ohlédnutí za dvaceti lety v hluku.

Eine Stunde Merzbauten je žhavá současnost a určitě se k němu vzápětí blíže dostaneme. Spousty fanoušků noise, industrialu a experimentální hudby ale jistě zajímá i otázka, co na to říká tvůj dlouhá léta hlavní a známý projekt Napalmed a jak to vypadá dále s ním?

Jdeš na to zpříma, tak Ti stejně odpovím. Napalmed jsem 18.6.2014 nadobro ukončil. Vlastně to byl takový dárek ke dvacetinám. Jistá forma oslavy.

A 18. června je zároveň i datem releasu alba "7305" Eine Stunde Merzbauten. Co tě jako dlouholetého tvůrce vedlo k tomu, že jsi konec a začátek v jednom oslavil právě skladbami, které zároveň vzdává i hold Napalmed, Neubautenům a Merzbow? A budete s tímto novým projektem pokračovat na podobné vlně i nadále, nebo se vrhneš zase i na čistě vlastní tvorbu?

eims stuido Je to klíčové datum všehomíra, čímž by se to dalo osvětlit. Eine Stunde Merzbauten je revivalová kapela, tudíž vzdávat hold je naší podstatou. Nevěnujeme se však cover-ováním skladeb ostatních, proto ty tři kapely nejsou nijak důležité. Jdeme na to spíše od lesa a snažíme se uchopit podstatu celých stylů, tedy industriálu a hluku. Co bude dál uvidíme, protože do nového materiálu se vkládají noví členové, které jsem našel a oslovil.

Jasně, takže ono označení "revival" je v podstatě spíše jeden z tvých vtípků a s ESM se máme rozhodně dále na co těšit! Řekni mi prosím tě jednu věc. 20 let je hodně dlouhá doba a ty jsi po celou její dobu hodně aktivní. Při tom muzika, kterou děláš, určitě nebude nikdy scénou velkých hal, dobrých finančních příjmů a dalších výhod, které od hudby jako takové čekají mnohé ty figurky spěchajíc na obrazovky TV Očko a podobné nesmysly. Industrial, experiment, to jsou malé sály, předpokládám že občas i technické a zvukové problémy, koncerty na různých bizarních místech a často žel také návštěvnost a zájem vůbec neodpovídající podávané kvalitě. Zkrátka, tohle není nic pro slečinky. Co tobě samotnému po 20 letech v takovém prostředí dává pořád sílu a motor jít dál, tvořit, hledat a oslovovat další spoluhudebníky a podobně? Ty jsi třeba nikdy neměl krizi, že sis řekl: tak na tohle už po těch letech seru a jdu do klidu a pohody!"?

Označení "revival" z mé strany není žádný vtípek, ale naprosto seriózní informace. Vše co dělám, je jen a pouze o radosti ze zvuku. Nic od toho neočekávám, samozřejmě pokud se najde "spřízněná" duše, je to milé, pokud je někdo ochoten za "produkt" i zaplatit, rozhodně mě to těší, ale dělal bych to i bez těchto naturálií. Krize byly, jsou a budou. S oblibou tomu říkám "záporné půlvlny". To má ale každý člověk při jakékoli činnosti.

Protože chci i nadále tvořit a nechci být sám, což je cesta do pekla, oslovil jsem pana Zdarmošku a pana Bezcitného, kteří budou doufám narušovat mé stereotypy a zaběhnuté postupy.

Hm, tak to jsi mi trochu nahrál na otázku, kterou jsem chtěl dát později a ptám se na ni všech experimentátorů. Existují nějaké mantinely či hranice, jak se při té nesmírně široké škále zvuků, hluků a postupů, které experimenty nabízejí a umožňují, dokážeš ohlídat, aby výsledný song či track pak již nebyl třeba řekněme úplná blbost, experiment pro experiment či něco podobného?

kedar Když řeknu, že jsem o tom takhle moc nepřemýšlel, budu zčásti lhát. Podstatou je, podle mého názoru, mít "nějaký" cíl a k němu směřovat. Jak hodně se to experimentátorovi daří, závisí na několika drobnostech, jakými jsou například výdrž při hledání zvuků, zkoušení postupů a techniky a v neposlední řadě i o penězích. Určitě lze okouknout co kdo používá a pořídit si tzv. to nejlepší pro danou věc. Osobně jsem, jako správný lakomec, nechtěl dát hodně peněz za ty které osvědčené "přístroje" a spíše hledal jak vše ošulit. Při tvoření si zřejmě hlídám pouze kvalitu zvuku. Ostatní je náhoda... nebo není?

Já myslím, že mnohdy asi ano, ale tyhle šťastné náhody k tomu všemu hledání prostě patří a jsou asi i zaslouženou odměnou. A opět jsi mi nahrál na další z připravených otázek, když mluvíš o přístrojovém vybavení. Jak velký je to pro tvůrce skok, technika před 20ti, 10ti lety a dnes?

Nemám pocit, že bych v rámci techniky postupoval ve skocích. Gro byly a jsou kytarové krabky, pedálové efekt. Samozřejmě jsem v rámci již zmíněného hledání vyzkoušel různé a s každou šlapkou si užil mnoho legrace. Obzvláště, když docházelo k jejímu zneužití a neobvyklým kombinacím. Po příchodu Martin Bechyně do kapely Napalmed, jsme arzenál oživili dělanými a originálními syntezátory a vyvažovali tak neurvalý zvuk kovů a intenzivní čistotou elektroniky. To by se svým způsobem dalo považovat za jistý "pokrok". Ale ten cíl a podstata, o níž jsem psal, byla stále stejná. Dělat co největší bordel, aby nenudil, byl barevný a při vší té aroganci, měl nějaký smysl.

Tohle různé hledání, bouchání do želez a dalších materiálů, prohánění zvuků přes krabičky a další, to musí být asi pro tvůrce hodně radostné a inspirující okamžiky a jak sám píšeš výše, i plné překvapení a dalších parádiček. Vzpomeneš si na nějakou historku ze zkušebny, kdy se ti s kumpány podařilo vytvořit či zažít něco, na co zkrátka nelze zapomenout?

ologos Každý moment, který přinesl něco nového, stojí za zmínění. Ten proces samotný je něco, na se nedá zapomenout. Samozřejmě koncertní provedení, když to tzc. břinklo a "bylo to tam".

OK a pojďme zase dál. Ty jsi za těch 20 let ušel úctyhodnou cestu a přijde mi, že je velká škoda, když lidi tady u nás mnohdy ani netuší, co byl ve světové noise a experimentální scéně Napalmed a co doufám bude Eine Stunde Merzbauten Ale jejich chyba! Ty jsi při tom mimo jiné spolupracoval dokonce i s jedním z nejuznávanějších světových umělců této scény, kterým je japonský noise velekněz, jehož umělecké jméno zní Merzbow. Jak třeba došlo právě k tomuhle vašemu setkání a dala ti tahle možnost třeba i nějaké cenné rady, zkušenosti a další věci, které jsi pak mohl uplatňovat i při své vlastní tvorbě?

obaly Díky za pochvalná slova, ale dalších pár desítek let je přede mnou. Docela chápu, že vydání split CD s Merzbow je pro fanoušky jedním z významnějších okamžiků, ale ne tak pro nás, resp. pro mě. Samozřejmě jsem za to rád, ale původně mělo jít o split s jinou japonskou kapelou - GeroGeriGeGeGe. O to jsem hodně stál, ale nevyšlo to. Takže byl jako náhradník zvolen právě Masami Akita alias Merzbow. V rámci vydání se jednalo o strohou, nezbytnou komunikaci, nic víc, nic míň. Dokonce ani při osobním setkání při pražském koncertu nebyl o moc sdílnější. Splitek s japonskými kapelami bylo mnohem víc, byť to nebyla tak velká jména a "oficiální" nosiče, přesto si jich vážím stejně, některých o pověstný chlup i více.

Prozraď tedy, kterých těchto celkově mezinárodních spoluprací, setkání či splitek si teda vážíš úplně nejvíc a proč?

Nerad bych psal "nejvíc". Prostě čas běžel, kounikoval jsem, spolupracoval, vydával. Velmi si vážím společných splitek s kanadsnkým Hermit, americkým Praying For Oblivion, japonskými kapelami Echo System, Mood Nanamenicaca, Government Alpha a to hlavně z důvod společné práce. Tyhle kousky byly vyprodukovány společnými silami a financemi.

Taky D.I.Y. kazetové tituly s Outermost, FInal Exit, Congenital Haemorrhoids, atd. - to byly časy, kdy jsem byl zapojen do víru vášní. Moc se nehledělo na to, kdo je grind, noise, electro, metal, punk - snad to byla jedna rodina.

No, já měl dycky z undergroundu obecně pocit, že část lidí to prostě fakt až tolik neřešila a neřeší, jasně, nikdo nebudem poslouchat nácky nebo takhle, ale jinak potkávám dost lidí otevřených všemu zajímavému, stejně tak i lidi více zahleděné a starajíc se především jen o tu "svou" scénu. Máš pocit, že dneska je to ale obecně horší a lidi se stále více separují na tyhle "kousky scén", místo aby táhli za jeden provaz?

Celá společnost se separuje, proč by tomu mělo být v "bigbítu" jinak? Nevím zda hořší, či lepší, jsem rád, že jsem mohl zažít svištící komunikcai, poznat mnoho aktivních lidí, zajímavých kapel a být tzv. u toho. Psával jsem kolem 30 dopisů denně, posílal balíčky, potom přišel email, pak MySpace, Banzone, ofiko webowky, různé portály, teď jsen i na FuckBuku, jemuž jsem dlouho vzdoroval a v rámci tohoto výšlapu můžu říct jediný a hlavní poznatek: kdo "normálně" komunikoval dopisem, tomu nečiní dělat totéž dalším, jiným nástrojem. Kdo na to sral, sere na to pořád. Tak jest.

Jasně, tohle bysme asi mohli řešit dlouho. Ale pojďme prosím pomalu do finále a jako vždy se mnou. Něco jsi už jmenoval výše. Můžeš nám teď v závěru dát i některé tvé vůbec nejoblíbenější kapely, tvůrce a osobnosti, které ty sám posloucháš nejraději? A taky, sleduješ v tomhle i naši domácí scénu a kdo tě třeba nejvíce oslovuje a baví s muzikantů od nás?

Sissy Spacek, Prúdy, Cryptic Slaughter, Carcass, Collegium Musicum, Wehrmacht, Gun Dreams, Skin Chamber, Violent Onsen Geisha, Maximum The Hormone, Tama, Masonna, ETC..., Aube, Fremáta, Hijokaidan, Meat House Chicago I.R.A., AC/DC, Master's Hammer, Piráti, Richard Müller, Xavier Baumaxa, Impetigo, Květy, Corrupted, Boredoms, Futurum, Scorn, Buty, Sore Throat, Eva Olmerová a miliony dalších...

bandzone.cz/merzbauten

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.