chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor Awali: Momentálně oba makáme od nevidím do nevidím (02. 12. 2014, 20:00)

MusicZone | rozhovor Awali: Momentálně oba makáme od nevidím do nevidím (02. 12. 2014, 20:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (02. 12. 2014, 20:00) Awali: Momentálně oba makáme od nevidím do nevidím

awali1

Awali jsou jeden z jasných objevů letošního roku, přinejmenším pro každého, kdo rád klubovou elektroniku, v tomto případě její jemnější, zádumčivější a poklidnější tvář. DJ a producent Aitcher Clark se svou elektronikou a původem ukrajinská zpěvačka a pianistka Tamara dávají dohromady až trip-hopově ambientní tracky, které při tom nezapomínají být ani obyčejnými pěknými písničkami. O tom, jak své letošní debutové EP nahráli vlastně skoro nechtěně, jak v praxi vypadá jejich skladatelský koncept 'Song of the Week', o plánech na nástrojové rozšíření kapely, ale třeba také o tom, nakolik je DJ při tvorbě ovlivněný tím, co hraje, to vše jsme probrali s Aitcherem Clarkem.

Kapelu tvoří dva lidi, spoluhráči, holka a kluk. Jak vlastně vypadá váš tvůrčí proces, jak nejčastěji vznikají základy jednotlivých songů a jak pak dále vybíráte zvuky a další příměsi, než je skladba hotová?

To je různé. Někdy přijde Tamara s textem, někdy přijdu já s nějakou harmonií, podkladem, beatama, Tamara si přisedne a zkouší hrát na piano, někdy Tamara přijde s nějakou klavírní věcí. Ale nejlíp to asi popíšu, jak funguje náš koncept 'Song of the Week', který vzniká během 24 hodin a je založen na improvizaci a momentálních pocitech. Těch 24 hodin proto, aby v tom byl cítit ten současný stav a rozpoložení, protože, když se ke skladbě vrátíte za týden, za měsíc, jste úplně v jiné náladě. Jak už jsem psal, vzniká to buď na nějakém mém harmonickém podkladu a Tamara na to něco zahraje na klavír, je to vlastně takový rozhovor mezi náma dvěma. Tamara vždy improvizuje, tím vzniká moc přítomného okamžiku, takže základ máme a pak už to nějak doladíme spolu, hodně používáme field recording, kterým dokreslujeme atmosféru, kterou z toho cítíme. No a když usoudíme, že to nebude Song of the Week :), tak skladbu založíme a na zbytku už pak pracuju já, skládání beatů a prostě klasická mixáž s finálním schválením a doděláváním s Tamarou. Jindy zase třeba dělám jenom beaty, Tamara si sedne na gauč a vymyslí text, na text se nahodí harmonie, melodie, nahraje se vokál a ladíme vokál. Pokaždé jsou ty procesy jiné a většinou takové spontánní. Hodně nás ovlivňuje život kolem nás.

Lidi vás zatím můžou slyšet na letošním fakt povedeném EP z května Bredcrumbs. Jak jste s ním s odstupem několika měsíců spokojeni a jaké na něj byly celkové ohlasy?

awali nove No, po pravdě to ani nebylo nikam cílené. Začátkem jara mě oslovil Ondřej Ševčík alias motionOcean, který nám dělá vizualizace, jestli si nechceme zahrát na Náplavce. Řekli jsme si, proč ne. Před tím jsme koncert nikdy neměli a už jsme nějaký ten čas spolu s Tamarou skládali, takže to byla ta pravá příležitost si dát premiéru a rovnou jsme to i využili, že na moje narozeniny pokřtíme EP. Byla to výzva. 3 měsíce tvrdé každodenní dřiny, kdy jsem spal v průměru 6 hodin, chodil na noční do práce a dodělával rozdělané tracky. Přiznám se, že jsme to ani nedodělali, protože poslední fáze, kdy se mělo nahrávat čello tak se protáhla a nestihlo by se to vymasterovat, takže je to vlastně naše domácí verze a ty profi nahrávky ze studia se mi furt válí na disku. Třeba to ještě někdy dodělám. :) Takže, jak už jsem psal, nebylo to cílený, ani jsem to nikam netlačil, jenom jsem to nahrál na náš soundcloud, založil tomu bandcamp a nechal svému osudu. Každopádně se to stihlo aspoň v týhle formě. Feedback jsme žádný nedostali, ale lidi za náma po koncertě chodili a říkali, že to bylo super a teď, snad včera jsem se dostal k rozhovoru s ruským Djem a producentem Sashou Nevolinem, který žije tady v Praze, že nás má v Top5 producentech České Republiky a dal tam skladbu ze zmíněného EP. Tak to potěšilo.

Jak jsou na tom Awali co se týče koncertů? Zatím jsem zaregistroval pár vystoupení, které proběhly, pokud se nemýlím, vesměs ve vaší domovské Praze. Chystáte se hrát třeba i častěji a mimo vaší domovinu?

Momentálně makáme oba od nevidím do nevidím, hlavně já dělám noční a Tamara denní, takže se vidíme fakt málo. Každopádně, když se vidíme, tak se snažíme něco složit, ale čas na zkoušení nemáme, takže koncerty moc teď neřešíme. Po novém roce by měli nějaké koncerty být, ale hlavně se chceme po novém roce vrhnout na zkoušení a celou přípravu naší performance. Do teď to bylo takové pouštění písniček z playbacku a Tamara do toho hrála a zpívala. Ono totiž během těch 3 měsíců dodělávání EP nebylo moc času na přípravu koncertu, takže jsme to připravili do té nejjednodušší formy, aby to nějak fungovalo a tak jsme zatím jeli i zbylé koncerty. Ale do nového roku máme 3 cíle. Album, zahrát si někde v zahraničí a hlavně připravit opravdu živé vystoupení.

awali koncertino Na některých z koncertů, co už jste hráli, s vámi hostoval i hráč na cello. Zvažujete do budoucna, že byste nějakým způsobem rozšířili i nástrojové a tedy i členské obsazení kapely, nebo vám více vyhovuje tvořit takto ve dvou a zvukové možnosti rozšiřovat právě pomocí hostí?

Určitě chceme rozšířit band, čím víc, tím líp. :) Můj sen je hrát někdy s orchestrem. Když nastoupí cella a je jich aspoň 4, brr, husí kůže. :) Do budoucna plánujeme určitě více hráčů. Určitě bicí, kytara, klavír, housle, rád bych našel někoho, kdo hraje na erhu. Je toho mraky. Jak píšu, čím víc, tím líp.

Texty předpokládám píše Tamara. O čem tak nejčastěji jsou?

Jo jo, Tamara píše texty. Vždycky se ty texty vážou k nějaký situaci, rozpoložení. Tamara je takový vesmírný člověk. Jak se cítí vesmír, tak se i cítí ona. :) Takže cokoliv se jí přihodí, něco uvidí, uslyší, někdo ji naštve (třeba já:), potěší, tak to vkládá do textů.

Tamara pochází z Ukrajiny, kapela vznikla a žije v Praze. Jak jste se vy dva vlastně potkali a co pak způsobilo, že jste rovnou založili i kapelu?

awali tamara Začnu ze široka. Bohužel se mi nikdy nepoštěstilo, abych hrál na nějaký nástroj. Skládám od 17ti let a moje hudba byla vždycky taková filmová. Smyčce, plochy apod. Harmonie nebylo nikdy zase tak těžký si vymyslet, i když samozřejmě, že tenkrát jsem se spokojil s tím, co jsem věděl a na spoustu věcí jsem přišel náhodou, ale jsou to prostě táhlý tóny a pokud není člověk úplně hluchej, tak to slyší. No jo, ale co takový melodie, to už byla jiná liga a já jednoho dne zjistil, že potřebuju do jedný skladby klavír, tak jsem to tam klikal tužtičkou v piano rollu a trvalo mi to asi měsíc, než jsem tam sesmolil nějakou trapnou melodii. :D Tak jsem se prostě rozhodl se začít učit hrát na klavír, vlastně to rozhodla moje mamka, protože já se sice rozhodl, ale kdo ví, kdy bych se k tomu dokopal, tak mi mamka zaplatila k 25. narozeninám pár lekcí klavíru, no a tak to vzniklo. V meziřečí se Tamara dozvěděla, že dělám hudbu, já se dozvěděl, že taky dělá hudbu, jednou jsme se domluvili, ať se staví, že něco zkusíme a hned první den vznikla krásná skladba 'A Gateway to Infinity' a od té doby to takhle funguje.

Aicther Clark není jen muzikant a producent z Awali. Působíš také jako DJ. Jak dlouho se vlastně dýdžejingu věnuješ, jak moc tě tohle baví a které štýly taneční muziky hraješ nejraději?

Hraju asi 11 let. No, už mě to dnes tolik nebaví, nebo, jako baví, ale spíš už vyhledávám kvalitu, než kvantitu. Takový to potulování se po klubech, kde půlka věcí nefunguje, je tam špatnej zvuk apod., jen proto, abych si zahrál, tak už je za mnou. Popravdě mě to i trochu odradilo a spíš mě to přimělo se věnovat vlastní produkci, ale samozřejmě mě to stále baví. Vyrůstal jsem na technu, ne tekknu :), na brněnských Orion Hallech, kam se tenkrát vozili ty největší techno jména, což mě dost ovlivnilo, takže jsem spoustu let hrál techno a samozřejmě ho hraju i teď, pro techno bude v mém srdci asi vždycky nejvíce místa. :) Ale samozřejmě s přibývajícím věkem jsem prozřel a začal se věnovat i jiným stylům, takže momentálně ode mne můžete slyšet od ambientu, minimalismu, industriálu, moderní klasiky, popu, trip-hopu, idm, až po tanečnější věci jako je deep house, electro a samozřejmě techno. :) Za poslední dobu jsem prozkoumal hodně deep house, když jsem vlastně 3 roky provozoval s Arkou v Baskytsku show o současné taneční scéně, takže z technaře se musel stát badatel v trochu klidnějších vodách. :)

A ovlivňuje tě třeba dýdžejing hodně i po tvé vlastní hudební stránce? Že ti třeba to množství odehrané a tím pádem i naposlouchané muziky rozšiřuje tvé vlastní hudební obzory a podobně?

awali dj Samozřejmě, hodně čerpám z toho, co poslouchám, až si občas říkám, jest-li to není na škodu. Že tím pak člověk přichází o vlastní představivost a originalitu. Hodně jsem to v poslední době omezil, už tolik hudbu nevyhledávám a snažím se soustředit na tu naší. A jak už jsem psal před tím, v dnešní době facebooku, soundcloudu, mixcloudu, youtube apod... to do nás pumpujou dennodenně, dneska může dělat hudbu každý, každý si může poslechnout každého, ten si tam něco vypůjčí, tamten si něco vypujčí támhle. Nedávno jsem nad tím přemýšlel, že je hodně dobré hudby, dobré, příjemné hudby na poslech, ale u kolika hudby si můžu říct, sakra, to je teda síla, že tam je cítit ten přesah, nějaké poslání, energie, láska, že se u toho dokážu rozbrečet, jako třeba já u Portishead :), že vím, že tuhle hudbu můžu poslouchat za 20 let a bude stejně furt dobrá jako The Doors, jestli jsme právě neztratili trochu tu bystrost a objektivnost a jsme zavaleni tou tunou odpadu. No, tohle mi teď leží hodně v hlavě, ale dávám tomu čas a myslím si, že odpověď i výsledek přijde a vyzraje s věkem. :)

OK a pojďme v závěru zpět k samotným Awali. Od vydání zmiňovaného EP Bredcrumbs už uběhlo téměř půl roku a tak se nejde nezeptat... Co Awali tvoří a dělají právě nyní a jak by tedy mohla vypadat vaše nejbližší budoucnost?

Awali teď pracují a hudbě se moc nevěnují, občas uděláme nějaký Song of the Week, což nám zabere 1 den :), ale pro mě je teď priorita dostavět studio, vydělat nějaký peníze na nahrání alba a připravit pořádnou performance, což bude stát taky nějakou kačku. V šuplíku máme věci možná tak na 2 alba, takže jakmile to trochu půjde, tak se doma zavřeme a doděláme to.

A úplným závěrem jako vždy se mnou. Jsi předpokládám aktivní nejen jako muzikanti či DJ, ale zároveň i jako hudební fanoušci. Můžeš dát našim čtenářům pár tipů na vaše nejoblíbenější desky, kapely, projekty a podobně?

Tak pro mě jednoznačně obrovský zdroj inspirace je Nils Frahm, doporučuju se podívat na nějaké jeho živé vystoupení, momentálně prezentuje jeho poslední desku Spaces. Tohle je pro mě hudba s přesahem. :) Další je Ólafur Arnalds, A Winged Victory For The Sullen, doporučuju jejich poslední album Atomos a vlastně celý label Erased Tapes, z kterého všichni jsou. Od Ólafura mám hrozně rád The Living Room Songs. Pak určitě Denovali Records, kde působí i čeští zástupci Floex a Never Sol, tam snad neexistuje nic špatného. :) Pak určitě Rafael Anton Irisarri aka The Sight Below, jeho poslední deska The Unintentional Sea je skvělá a na závěr, pro mě objev roku je syn Bobbyho McFerrina, Taylor, kterýho jsem nedávno viděl v Roxy na festivalu Struny podzimu. Neuvěřitelně šikovnej kluk. Doporučuju jeho album Early Riser. Pro Tamaru určitě Helios a jeho předposlední deska Unleft, ale od něj je vše dobré. Potom Imogen Heap, neuvěřitelně šikovná žena, její předposlední deska Ellipse je skvělá, která dostala i Grammy. Doporučejeme se podívat na dokument o natáčení této desky, který se jmenuje Everything In-Between. Parádní zdroj inspirace.

awali.bandcamp.com

www.facebook.com/projectawali

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.