chyba/2@/mnt/data/webhosting/ftp/musiczone/www.musiczone.cz/lib/musiczone.php:16 : opendir(./advertising) [function.opendir]: failed to open dir: No such file or directory MusicZone | rozhovor Schwarzprior: Vlastně nás překvapuje, jak pozitivní reakce náš přístup vyvolává (08. 01. 2015, 12:00)

MusicZone | rozhovor Schwarzprior: Vlastně nás překvapuje, jak pozitivní reakce náš přístup vyvolává (08. 01. 2015, 12:00)

ROZHOVOR

Richard Kutěj (08. 01. 2015, 12:00) Schwarzprior: Vlastně nás překvapuje, jak pozitivní reakce náš přístup vyvolává

schwwrrz1

Loni vydané album "IDDQD" bylo sice jejich debutem, ale zároveň hned bylo jedním z vůbec nejzajímavějších bastardíků, kteří přišli na svět v roce 2014 v domácím undergroundu a avantgardě. Desku vydal jeden z vůbec nejprogresivnějších českých labelů posledních let, Polí 5. Temně tepající elektronika třech ostravských umělců, kteří přísahají na odkazy starých mistrů industrialu, EBM a dalších příbuzných směrů a moc dobře vědí proč. Originální a současný lze být i tak. Následující pokec je nejen o novém albu, vizuálech, klipech nebo o nahrávání desky po sebedestruktivní kalbě.

Schwarzprior vznikli na půdě výtvarné akademie a vizuál měl u elektronické a další příbuzné hudby vždy své místo. Ovlivnilo vás v tomto hodně i prostředí školy, nebo je naopak Schwarzprior jakýsi punk, absolutní svoboda a škleb proti?

Celý studium v Ostravě byl absolutní punk a svoboda. Nebo sme to aspoň mi tři takhle pojali a podle toho to taky vypadalo. Se školou nebo studiem to v tu dobu nemělo moc společnýho. Do tý sme se chodili jen vyspat, vypotit kocovinu a zkontrolovat přeživší. To tě potom ovlivní ať chceš nebo ne. Kdyby nic jinýho, právě v tom místě a tu dobu sme vznikli, začali dělat na stejných věcech a zjistili, že to dohromady docela funguje. Na začátku jako jakýsi hospodsko/výtvarný médium, který postupně morfovalo až do současný podoby. A všechno co sme do tý doby zažili nebo dělali sme si vzali s sebou.

schwrzzz zleva Vy se hlásíte k odkazu klasické elektroniky, elektro-industrialu, starého gotického rocku. Co mladé kluky přivedlo k tomu, že se rozhodli nereflektovat ty úplně současné trendy a být tak "trendy" a "in" sami o sobě, ale obrátili jste pozornost spíše k základům toho všeho?

To je uplně jednoduchý. Dřív nebo pozděj Ti dojde že současnost a trendy sou poslepovaný z fragmentů minulosti, akorát zpřeházenejch vzuru nohama. Začneš se hrabat hlouběj v tom, kdo byl inspirací tvojí inspirace. Počátky každýho hudebního žánru, názorovýho proudu, subkultury sou nějakým způsobem opravdový a čistý. A pokud Ti nestačí brodit se po povrchu je nutný se namočit a dotknout se toho. Děláme to zkrátka takhle, bez ohledu na to jestli je to zrovna "trendy" nebo není. Pouštět lidem co chtěj slyšet nikdy nebylo moc pro nás. To je strašně jednoduchý. A vlastně nás překvapuje, jak pozitivní reakce náš přístup vyvolává.

Venku je teď pár týdnů vaše první "velké" album IDDQD. Jaké období Schwarzprior je na něm zachycené, kde jste to nahrávali, jak se vám to celkově dařilo a jak moc jste třeba makali na samotném zvuku?

schwrzzobal Jo náš "přenošenej bastard". Je na něm zachycený období od velkýho třesku, přes ryby vylízající na souš, první lidi, objevení ohně a mýdla až po samotnej křest v Basementu. Celý se to upeklo o víkendu v Mladý Boleslavi, kam sme v pátek přijeli, naprosto se zrušili v místním podniku a v sobotu zalezli k Sadoguy do studia. Po dvanácti hodinách sme z toho měli bolesti hlavy, zpěvu chyběly hlasivky tak sme to zabalili a šli do klubu zahrát všem. Na zvuku sme makali pět let nepřetržitě až do teď. Převážně živým hraním sme to dostaly do podoby, která vyhovuje.

To album doprovází taky hodně povedený a syrový klip k songu Železem rty. Kdo na něm s kapelou spolupracoval a jak to celé vznikalo? A je v přípravě i nějaký další klip?

Za "Železem rty" stojí režisér Ondra Novák. Výbornej člověk s poboným přístupem k věci. Toho sme přemluvili ať nám natočí klip s jednoduchým konceptem. Skutečný místa a skutečný lidi. Měli jsme na to plánovaný tři víkendy. Celej klip je jako vystřiženej materiál z turistickýho průvodce. Takhle to tu vypadá, a tak to tady milujeme. Jde o jakousi poctu, kterou skládáme odvrácený tváři toho místa. Přijeli sme do města, procházeli starý místa, bary a Ondřej točil. Hned první noc se děsně zlil a uplně se vypařil. Nikdo nevěděl kde je, nezvedal telefon, prostě záhada. Ráno se vrátil s rozsekaným ksichtem, celej od krve, a smál se, jak je to město skvělý. A ano, máme rozpracovanej další videomateriál.

My už jsme se o vizuálu bavili hned z počátku, on ale k Schwarzprior patří stejně důležitě, jako hudba. Když tvoříte vizuály na koncerty, jak to probíhá? Je to improvizace, náhodné sety nápadů, nebo někdy vytváříte i něco jako koncept, co s tou hudbou bude opravdu i nějak makat dohormady a dotvářet ten daný song i po téhle stránce?

schwertzzh Vizuál je dělanej zvlášť ke každýmu songu. Každej jednotlivej vizuál se snažim brát jako krátkej film, kterej má svůj děj. Záleží na tom, jak kterej zní, o čem je a co z něj cítím, z toho si pak dělám vlastní příběh. Nevznikaj všechny stejně, někdy trvá dlouho než se do toho dostaneš a jindy je to bleskovej impuls a hned víš.

Nejdůležitější je první nápad, myšlenka, obraz, kterej se ti odkreje, ten musí bejt hodně silnej. Pak už je to skládačka, k prvnímu kousku se nalepí další, a ty víš, že tam budou přesně pasovat. Samostatně bez hudby a zpěvu je to jen němej film. To jakej si k tomu vymyslíš děj ty, to je na tobě.

Texty píše celá kapela, nebo jen frontman? O čem jsou? A mají v songu taky někam vést, nebo být spíše jen našeptávající doprovod?

O texty se stará náš sick boy. Texty a projev bereme jako komunikační kanál s posluchačem. Jako průvodce zvukovými a obrazovými vjemy. Jako šamanskej rituál, léčbu šokem! Jde o příběhy města, barů, večírků, lidí a pocitů z nich. Naše dojmy a prožitky vyprávěný jazykem komiksovýho, videoherního a jinýho popkulturního braku. Nečekej hlubokou poezii. Tenhle člověk v životě nečetl Baudelaira ani Verlaina.

Jak už jste asi řekli když jsme se bavili o zvuku alba, producentem desky je Moimir Papalescu, který se postaral také o mastering a mix. Nakolik spolupráce s jednou z nejaktivnějších postav naší elektroniky a zkušeným muzikantem desce nakonec prospěla? Je takhle v něčem jiná? A pomůže taková spolupráce i ve smyslu, že jste se naučili do budoucna třeba i něco nového a jiného?

Rozhodně. Pracovat s Mojmirem pro nás byla velká škola. Na začátku si nikdo z nás ani nepřipouštěl, že by se něco takovýho mohlo stát. A sme rádi že do toho s náma Moimir šel.

schwrzzz zprava Album vyšlo u labelu Polí pět. Ten je u nás jeden z mála labelů, které se tak aktivně věnují naší současné experimentální scéně nejen v oblasti elektroniky. Znáte i některé další věci, které tenhle label produkuje a sledujete i českou scénu obecně? Co vás třeba od nás baví teď poslední dobou?

Produkci labelu Polí 5 známe a současnou českou produkci se snažíme sledovat, i když občas je to velmi vysilující. Z posledních věcí, které se vyrojily na český scéně můžeme jednohlasně říct LO/VE. Dost upřímná a syrová věc, nesmírnej nářez.

A jdeme do finále a jako vždy se mnou, můžete nám závěrem prozradit vaše nejoblíbenější alba, interprety, ale třeba i díla a jména z jiných oblastí, než je hudba?

T: Black Hole, Hellblazer, 100 Bullets, Watchmen, Silent Hill, The Wolf among us, I Have no mouth, and I must scream, Darkseed 2, Faust: Seven games of the soul, Front Line Assembly, Bauhaus.

R: Za poslední dobu hudba: Pharmakon, GusGus, znova Rage Against The Machine, film: Opice, Stellar, Los Bastardos, Dreamcatcher, hry: The Evil Within, novej Alien (i když na ty už nemám čas).

E: Taky hrábnu do minlých měsíců: nová deska od Electric Wizard - Time to Die, YOB, Crystal Soda Cream, Die Krupps, Giuseppe Terragni, Zdzisław Beksiński.

schwarzprior.bandcamp.com

www.facebook.com/SCHWARZPRIOR

Použité fotografie jsou z  Bandzone profilu kapely.

Partnerem MusicZone.cz je AUDIOTEK MUSIC CENTER - music megastore.

Novinky e-mailem

INZERCE

Polí pět

INZERCE

  • spotřebitelský rozhodce
  • Rozhodčí řízení (též arbitráž) je profesionální řešení sporů, které je: rychlé, levné, snadno vymahatelné, neformální a jednoinstantnční.